WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Nani Sahirah Lebur Rekod Kebangsaan Lagi

12/10/2024 10:10 PM

KUALA LUMPUR, 12 Okt (Bernama) -- Atlet lontar peluru wanita negara Nani Sahirah Maryata mencuri tumpuan apabila sekali lagi memperbaharui rekod kebangsaan miliknya sendiri pada Kejohanan Olahraga Terbuka Perlis hari ini. 

Pada kejohanan yang berlangsung di Stadium Tuanku Syed Putra, Kangar, Perlis, atlet berusia 22 tahun itu telah membuat balingan sejauh 15.39 meter (m) untuk mengatasi rekod yang diciptanya tahun lepas 15.22m pada Kejohanan Olahraga Terbuka Perak.

Keputusan itu menyaksikan Nani Sahirah sekali gus menyambar pingat emas, manakala pingat perak dan gangsa masing-masing menjadi milik Nurrul Ainin Syauqina M. Nor Azhar (13m) dan Norliyana Kamaruddin (11.20m).

Mengulas mengenai persembahannya, atlet kelahiran Kuantan, Pahang itu berkata keputusan itu nyata menebus kekecewaannya yang gagal memperbaharui rekod kebangsaan pada Sukan Institusi Pendidikan Tinggi (SUKIPT) 2024 September lepas. 

“Saya sasar nak lebur rekod di SUKIPT, memang sudah lebur, tapi balingan saya tidak dikira pada ketika itu, jadi saya rasa dapat balas dendamlah bila dapat lebur rekod hari ini. Boleh jadi rangsangan untuk saya beraksi di Sukan SEA, Thailand tahun depan. 

“Kalau ikutkan balingan hari ini sudah menyamai pemenang pingat perak Sukan SEA Kemboja, tapi di Thailand mestilah saya nak dapat emas, jadi banyak lagi perkara perlu ditambah baik dan jauh lagi perjalanan saya,” katanya kepada Bernama hari ini. 

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan