AM > BERITA

ISU PLV, UITM DAN RINGGIT ANTARA TUMPUAN DEWAN RAKYAT HARI INI

26/06/2024 08:16 AM

KUALA LUMPUR, 26 Jun (Bernama) -- Pelaksanaan Pelan Liberalisasi Visa (PLV), cadangan membenarkan bukan bumiputera menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan nilai ringgit antara perkara yang menjadi tumpuan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini. 

Menurut Aturan Urusan Mesyuarat di portal Parlimen, kesemua soalan berkenaan akan diajukan pada sesi Soal Jawab Lisan.

Isu PLV dibangkitkan Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh (PN-Pasir Puteh) kepada Menteri Dalam Negeri yang mahu jaminan bahawa pelaksanaan pelan itu tidak akan menggugat keselamatan rakyat dan negara.

Ramkarpal Singh (PH-Bukit Gelugor) meminta Menteri Pendidikan Tinggi menyatakan sama ada kerajaan bercadang untuk membenarkan bukan bumiputera menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dengan meminda Akta UiTM 1976.

Soalan berkaitan ringgit pula diajukan Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) yang ingin tahu punca nilai ringgit semakin kukuh berbanding dolar Amerika Syarikat akhir-akhir ini kepada Menteri Kewangan.

Datuk Seri Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) pula bertanyakan soalan kepada Menteri Kewangan sejauh mana kesediaan kerajaan untuk mengenakan penalti susulan prestasi perkhidmatan perbankan yang kerap tergendala sehingga menyusahkan pengguna.

Usai sesi itu, persidangan Dewan Rakyat diteruskan dengan perbahasan bagi Rang Undang-Undang Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pembubaran) 2024 untuk bacaan kali kedua daripada Menteri Pengangkutan. 

Turut tersenarai dalam aturan mesyuarat hari ini ialah pembentangan Rang Undang-Undang Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (Pindaan) 2024, juga daripada Menteri Pengangkutan. 

Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga Parlimen ke-15 akan berlangsung selama 15 hari hingga 18 Julai ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan