AM > BERITA

MDEC, KPT KUKUHKAN KERJASAMA BANGUNKAN BAKAT DIGITAL NEGARA

27/06/2024 09:03 PM

KUALA LUMPUR, 27 Jun (Bernama) -- Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) hari ini menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bagi mengukuhkan kerjasama membangunkan bakat digital negara serta meningkatkan kebolehpasaran siswazah dalam bidang teknologi digital dan keusahawanan.

MDEC dalam kenyataan hari ini memaklumkan MoU itu merangkumi inisiatif kolaboratif yang dirancang untuk memberikan manfaat besar kepada pelajar, pensyarah dan keseluruhan ekosistem pendidikan tinggi di Malaysia.

Kenyataan itu memaklumkan antara inisiatif berkenaan ialah latihan reskilling dan upskilling; program pendidikan dan pengiktirafan profesional; perkongsian pengetahuan dan kepakaran; penerokaan peluang teknologi baharu; inisiatif GIG digital freelance dan global outsourcing talent serta program eUsahawan.

"MDEC dan KPT juga telah melancarkan PDTI (Premier Digital Tech Institution Tech Club) yang menumpukan kepada peningkatan kemahiran para pelajar.

"PDTI menyasarkan 5,000 pelajar akan menerima manfaat dari segi pengalaman praktikal, kemahiran teknologi terkini dan pembelajaran daripada pakar industri seperti Amazon Web Services (AWS) dan International Business Machines Corporation (IBM) SkillBuild," menurut kenyataan itu.

Ketua Pegawai Eksekutif MDEC Mahadhir Aziz dalam kenyataan sama berkata jalinan kerjasama MDEC dan KPT adalah usaha dalam membantu kementerian melahirkan pakar-pakar teknologi digital selain selari dengan inisiatif strategik Malaysia Digital untuk menjadikan negara sebagai hab digital ASEAN.

Turut hadir dalam majlis menandatangani MoU di sini yang ditandatangani Mahadhir dan Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar) KPT Datuk Megat Sany Megat Ahmad Supian itu ialah Ketua Setiausaha KPT Datuk Seri Dr Zaini Ujang dan Ketua Setiausaha Kementerian Digital Fabian Bigar.

-- BERNAMA

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan