AM > BERITA

PARLIMEN: STATUS MPN AKAN DIKAJI SEMULA

10/07/2024 08:17 PM

KUALA LUMPUR, 10 Julai (Bernama) -- Kajian sedang dilaksanakan bagi menilai dan mengkaji semula status Majlis Profesor Negara (MPN) sebagai syarikat di bawah seliaan kerajaan dengan mengambil kira matlamat penubuhannya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa berkata ini susulan pendedahan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Siri 2/2024 mengenai penyalahgunaan pembiayaan kewangan selain amalan tadbir urus korporat institusi itu yang berada pada tahap tidak memuaskan.

"Tertakluk kepada keputusan kajian yang dibuat, syor LKAN supaya Artikel Pertubuhan MPN perlu dipinda dan wakil kerajaan dilantik sebagai ahli dalam Lembaga Pemegang Amanah bagi memantau operasi dan kewangannya secara terus, boleh dipertimbangkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Siri 2/2024 untuk kementeriannya di Dewan Rakyat hari ini.

Menurut LKAN Siri 2/2024, MPN didapati membiayai operasi dua syarikat persendirian berjumlah RM373,516 selain membuat pembayaran elaun tetap Pengerusi dan Timbalan Pengerusi berjumlah RM207,000 tanpa kelulusan menteri dipertanggungjawabkan.

Antara pembayaran yang dilapor dilakukan MPN tanpa kelulusan Lembaga Pemegang Amanah ialah honorarium felow penyelidik berjumlah RM399,000, pemasangan lif dan pengubahsuaian pejabat (RM82,500),  penyelarasan gaji pengurusan tertinggi (RM62,500) dan pembayaran elaun tetap Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif (RM66,000).

Dalam pada itu Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) M. Kulasegaran berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang membuat pemeriksaan terhadap dokumen berkaitan dan mengenal pasti saksi terlibat untuk dipanggil dan dirakam keterangan berhubung isu dibangkitkan terhadap MPN.

Sementara itu, usul perbahasan LKAN Siri 2/2024 yang dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said semalam, diluluskan Dewan Rakyat hari ini dengan lebih suara bersetuju.

Seramai 52 Ahli Parlimen daripada blok kerajaan dan pembangkang membahaskan laporan berkenaan dan digulung beberapa kementerian terlibat.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan