AM > BERITA

BANKRAP: 142,510 KES DIBERI PELEPASAN SETAKAT INI, MELEBIHI SASARAN AWAL 130,000 KES - PM ANWAR

25/07/2024 02:51 PM

PUTRAJAYA, 25 Julai (Bernama) -- Sejumlah 142,510 pelepasan bankrap dicatatkan melalui inisiatif Dasar Peluang Kedua yang dilaksanakan kerajaan, melebihi sasaran awal 130,000 kes, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata dasar ini merupakan salah satu inisiatif di bawah Prinsip Rukun Ihsan untuk membawa pelaksanaan undang-undang kepada rakyat yang memerlukan.

“Kadang-kadang muflis ini disebabkan keadaan ekonomi, sepertimana berlaku COVID-19 dengan tahap ekonomi yang menjejaskan keadaan ekonomi mereka.. ada juga kesilapan mereka terutamanya para peniaga, tetapi tanggungjawab kita adalah untuk merangsang ekonomi dan juga memberi peluang kepada mereka.

“Ini adalah langkah awal kita untuk menjadikan Malaysia negara yang mampu berdaya saing dan maju,” katanya semasa berucap di Majlis Perasmian Sambutan 100 tahun Jabatan Insolvensi Malaysia (Mdl) dan Hala tuju Baharu di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said.

Dasar Peluang Kedua diumumkan Anwar semasa pembentangan bajet tahun 2024, khusus bagi mereka yang diisytihar bankrap, untuk diberikan peluang mereka kembali menyumbang kepada ekonomi negara dan menjalani kehidupan yang baharu.

Ia menyasarkan pelepasan 130,000 orang yang diisytihar bankrap, hingga tempoh masa setahun selepas Akta A 1695 berkuat kuasa.

“.. dalam belanjawan MADANI ini kita tegaskan beberapa langkah dan saya bangga kerana tindakan yang diambil oleh Menteri dan jabatan supaya membawa perubahan termasuk dalam perubahan insolvensi .

“Saudara bayangkan kalau dalam setahun jabatan ini menunjukkan kecekapan mereka melepaskan lebih 140,000 orang lebih dari kemuflisan, maknanya 140,000 keluarga telah saudara-saudari selamatkan,” katanya.

Sementara itu Anwar berkata individu ataupun syarikat yang telah diberikan peluang kedua haruslah membuat proses susulan.

“Pertama jangan ulang kesilapan lepas, kedua fahami peluang-peluang yang disediakan oleh kerajaan melalui rangkaian jabatan dan kementerian yang pelbagai seperti TEKUN, MARA atau PUNB,” katanya sambil menambah bahawa belum pernah ada mana-mana kerajaan yang menyelesaikan 142,510 kes bankrap sejak merdeka.

Anwar berkata kerajaan juga menyediakan suntikan Rahmah, iaitu dana yang disediakan kepada lebih sembilan juta orang terutama daripada golongan B40 dan M40, yang berjumlah RM10 bilion. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan