AM > BERITA

MPK optimis Kangar jadi bandar raya baharu dilengkapi ciri bandar pintar menjelang 2035

01/08/2024 10:13 PM

KANGAR, 1 Ogos (Bernama) -- Majlis Perbandaran Kangar (MPK) optimis Kangar bakal menjadi bandar raya baharu yang sejahtera dan dilengkapi ciri bandar pintar sepenuhnya menjelang 2035 sekali gus menyumbang kepada sektor pelancongan serta ekonomi rakyat di Perlis.

Yang Dipertua MPK Affendi Rajini Kanth berkata usaha itu adalah antara inti pati utama Rancangan Tempatan Majlis Perbandaran Kangar Perlis 2035 (RT MPKPs 2035).

“Kita sekarang sudah ke arah bandar pintar dan MPK berhasrat menjadikan Kangar bandar raya yang dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV) di setiap kawasan strategik selain mementingkan fasiliti OKU (Orang Kurang Upaya) di semua lokasi awam," katanya kepada pemberita selepas menyertai sesi Dialog Awam Agenda Pemajuan Perlis di sini hari ini.

Beliau berkata langkah menjadikan Kangar bandar pintar mampu menarik pelancong luar untuk berkunjung ke Perlis sekali gus meningkatkan taraf ekonomi setempat melalui aktiviti perniagaan.

Justeru, katanya elemen bandar bersih juga dititikberatkan dalam kriteria bandar raya baharu itu untuk menjamin keselesaan penduduk dan pelancong tempatan mahupun antarabangsa untuk tempoh jangka panjang.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan