AM > BERITA

MoU Baharu Pastikan Pengambilan Pekerja Dari India Lebih Terurus

22/08/2024 11:28 AM

Daripada V.Sankara

NEW DELHI, 22 Ogos (Bernama) -- Pengambilan pekerja dari India ke Malaysia akan lebih telus, adil, dan teratur, selain mencegah amalan buruk seperti eksploitasi dengan termeterainya memorandum persefahaman (MoU) baharu antara kerajaan Malaysia dan India di sini, Selasa lepas.

Menteri Sumber Manusia Steven Sim berkata MoU asal sudah luput pada 2014 justeru menyebabkan selama hampir sepuluh tahun tiada garis panduan yang jelas untuk mengurus pengambilan pekerja dari India.

“Walaupun begitu, lebih daripada 133,000 pekerja India tetap memasuki Malaysia walaupun tiada garis panduan antara kedua-dua negara.

“Dengan termeterainya MoU baharu ini, pengambilan pekerja dari India kini akan lebih telus, adil dan teratur, sekali gus menghindari amalan buruk seperti eksploitasi pekerja migran yang boleh memberikan kesan buruk kepada negara dan pekerja tempatan,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini.

Sim mengiringi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengakhiri lawatan rasmi tiga hari ke India, semalam. 

MoU berkaitan pengambilan, penggajian dan penghantaran pulang pekerja itu melibatkan pertukaran dokumen antara Sim dan Menteri Luar India Dr. S. Jaishankar.

Anwar dan rakan sejawatannya dari India, Narendra Modi, bersama-sama menyaksikan pemeteraian MoU itu di Hyderabad House di sini pada Selasa.

Sementara itu, Sim berkata MoU kedua ditandatangani antara TalentCorp Malaysia dengan sebuah pusat pembangunan kemahiran di India bertujuan membangunkan ekosistem latihan kemahiran bersepadu dan pemadanan pekerjaan.

Dalam sektor pengambilan pekerja, katanya enam sektor kritikal di Malaysia memerlukan pekerja migran dari India, antaranya perkhidmatan, perladangan dan pertanian.

Lebih 85,000 pekerja berkemahiran tinggi dari India kini bekerja di Malaysia dalam bidang kejuruteraan dan teknikal.

Menteri Digital Gobind Singh Deo, yang memeterai MoU dengan kerajaan India berkaitan kerjasama dalam bidang teknologi digital, berkata agensi di bawah kementeriannya seperti MDEC memainkan peranan penting dalam melaksanakan kerjasama itu. 

Beliau berkata MoU itu juga menekankan kepentingan membina bakat dalam bidang keselamatan siber di Malaysia, memastikan setiap syarikat mempunyai pendedahan mencukupi mengenai ancaman keselamatan siber yang semakin meningkat.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan