AM > BERITA

Lima Jawatankuasa Kecil Ditubuh Selaras Pembangunan Kesihatan Sabah - KKM

12/10/2024 09:10 PM

PUTRAJAYA, 12 Okt (Bernama) -- Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Bersama Pembangunan Kesihatan Sabah Bil.1/2024 hari ini bersetuju menubuhkan lima jawatankuasa kecil bagi menyelaras gerak kerja pembangunan kesihatan di negeri berkenaan.

Ia merangkumi Jawatankuasa Autonomi Kesihatan Sabah, Jawatankuasa Pembangunan Fasiliti Kesihatan Sabah, Jawatankuasa Pemerkasaan Kualiti Perkhidmatan Kesihatan Sabah, Jawatankuasa Perjawatan dan Petugas Kesihatan Sabah serta Jawatankuasa Kewangan Kesihatan Sabah.

Kementerian Kesihatan (KKM) dalam kenyataan hari ini memaklumkan mesyuarat itu, yang berlangsung di Kota Kinabalu, dipengerusikan secara bersama oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad dan Timbalan Ketua Menteri ll merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

“Mesyuarat yang julung kali diadakan bersama Kerajaan Sabah ini telah membincangkan isu-isu kesihatan Sabah, selaras dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan KKM komited untuk menyelesaikan isu berkaitan secara baik dan tuntas,” menurut KKM yang menambah kesemua jawatankuasa akan diselaras menerusi rundingan berterusan dengan Kerajaan Negeri Sabah berdasarkan keperluan semasa.

Menerusi kenyataan sama, Dzulkefly berkata pembangunan kesihatan harus mapan dan mampan bagi menjamin kesaksamaan akses rakyat kepada kesihatan yang holistik, mudah diakses serta meningkatkan natijah kesihatan untuk semua selaras dengan prinsip di bawah gagasan besar Malaysia MADANI.

Turut hadir Ketua Setiausaha KKM Datuk Seri Suriani Ahmad, Peguam Besar Sabah Datuk Brenndon Keith Soh dan pimpinan kerajaan negeri yang lain.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan