AM > BERITA

Konflik Lubnan: Malaysia Berhubung Dengan PBB Pastikan MALBATT Dalam Keadaan Baik

14/10/2024 08:48 PM

PUTRAJAYA, 14 Okt (Bernama) -- Kementerian Pertahanan (MINDEF) melalui Kementerian Luar akan berhubung dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi memastikan keselamatan pasukan pengaman Malaysia dalam keadaan baik dan bertugas selari dengan mandat. 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata MINDEF akan terus memantau rapat perkembangan terkini di Lubnan.

"Tindakan seterusnya akan diputuskan oleh kerajaan setelah berbincang dengan Pasukan Interim PBB di Lubnan (UNIFIL) dan PBB," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata penglibatan pasukan Batalion Malaysia (MALBATT) 850-11 adalah di bawah panji-panji dan mandat PBB serta tugas dan tanggungjawab mereka tertakluk kepada protokol dan peraturan ditetapkan oleh UNIFIL.

"Israel mesti menghormati mandat itu dan tidak mengheret UNIFIL ke kancah konflik Israel-Hezbollah. Serangan ke atas anggota UNIFIL adalah serangan terhadap PBB dan masyarakat dunia. Ia perbuatan yang melanggar segala norma undang-undang antarabangsa dan sangat tidak bertamadun," katanya.

Beliau berkata MINDEF akan mematuhi segala ketetapan dan keputusan yang diputuskan oleh UNIFIL dan PBB tentang peranan UNIFIL selanjutnya di Lubnan.

Dilaporkan sejak 23 Sept, tentera Israel melancarkan serangan udara besar-besaran yang belum pernah berlaku sebelum ini ke atas Lubnan. 

Serangan itu mengakibatkan sekurang-kurangnya 1,488 orang terbunuh, mencederakan lebih 4,297 yang lain dan menyebabkan lebih 1.34 juta kehilangan tempat tinggal.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan