DUNIA > BERITA

KES PENYAKIT TANGAN, KAKI, DAN MULUT DI JEPUN MENINGKAT KE TAHAP TERTINGGI DALAM SEDEKAD

17/07/2024 02:41 PM

TOKYO, 17 Julai (Bernama-Xinhua) -- Bilangan kes penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) di Jepun meningkat, mencapai tahap tertinggi yang pernah direkodkan dalam tempoh sedekad, menurut data dari Institut Nasional Penyakit Berjangkit (NIID) Jepun.

Laporan terkini NIID menyatakan bahawa 35,960 kes dilaporkan dari kira-kira 3,000 institusi perubatan pemantauan di seluruh negara sepanjang minggu menjelang 7 Julai, lapor Xinhua.

Purata 11.46 kes bagi setiap institusi perubatan dilaporkan sepanjang minggu, kekal melebihi paras amaran lima kes bagi setiap institusi di 38 wilayah.

Wilayah Mie mencatat bilangan kes tertinggi bagi setiap institusi dengan 25.98 kes, diikuti oleh Saitama dengan 18.8 kes.

HFMD, jangkitan virus yang menyebabkan ruam seperti lepuh pada tangan, kaki dan dalam mulut, terutamanya memberi kesan kepada kanak-kanak di bawah umur lima tahun, menyumbang kira-kira 90 peratus kes.

Gejala termasuk demam, hilang selera makan, ruam kulit, dan sakit tekak. Ulser di mulut dan lidah, gusi, dan bahagian dalam pipi juga boleh menjadi petanda jangkitan HFMD.

Kementerian kesihatan Jepun menggesa meningkatkan langkah kebersihan untuk membendung penularan penyakit itu.

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan