DUNIA > BERITA

ENTITI BARU MUNCUL DI ASIA KEKAL PEMACU EKONOMI GLOBAL - IMF

17/07/2024 03:02 PM

BEIJING, 17 Julai (Bernama-CMG) -- Ekonomi China dijangka mencatatkan pertumbuhan sebanyak lima peratus pada tahun ini, menurut kemas kini laporan Tinjauan Ekonomi Dunia yang dikeluarkan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) pada Selasa.

Ketua Ahli Ekonomi IMF Pierre-Olivier Gourinchas berkata entiti ekonomi baru muncul di Asia seperti China kekal merupakan pemacu utama kepada ekonomi global.

Laporan itu menunjukkan aktiviti ekonomi dan perdagangan dunia semakin kukuh sejak awal tahun ini. Lonjakan eksport di rantau Asia khususnya dalam bidang teknologi turut menyuntik momentum kepada pertumbuhan dagangan.

IMF mengekalkan jangkaan pertumbuhan ekonomi global pada kadar 3.2 peratus untuk tahun ini di samping mengunjurkan volum perdagangan dunia pada 2024 dan 2025 masing-masing menokok 3.1 peratus dan 3.4 peratus.

Pada Mei, Timbalan Pengarah Urusan Pertama IMF Gita Gopinath mengumumkan di Beijing bahawa pihaknya meningkatkan unjuran pertumbuhan ekonomi negara Tembok Besar bagi tahun ini kepada lima peratus iaitu 0.4 mata peratusan lebih tinggi berbanding April.

-- BERNAMA-CMG


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan