DUNIA > BERITA

SEKURANG-KURANGNYA 40 MAUT DALAM KEBAKARAN BOT MIGRAN DI PERAIRAN HAITI

20/07/2024 04:32 PM

HAVANA, 20 Julai (Bernama-dpa) -- Sekurang-kurangnya 40 orang maut selepas sebuah bot yang membawa migran terbakar di perairan Haiti, kata Pertubuhan Antarabangsa untuk Migrasi (IOM) pada Jumaat, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Bot yang membawa lebih 80 orang itu terbakar semasa pelayaran sejauh 250 kilometer antara Fort Saint-Michel di utara Haiti ke Kepulauan Turks dan Caicos.

Empat puluh satu mangsa yang terselamat diselamatkan oleh Pengawal Pantai Haiti, kata IOM. Sebelas migran dibawa ke hospital untuk rawatan, termasuk rawatan untuk kesan terbakar.

"Peristiwa yang menyayat hati ini menekankan risiko yang dihadapi oleh kanak-kanak, wanita dan lelaki yang berhijrah melalui laluan tidak rasmi, menunjukkan keperluan mendesak untuk laluan migrasi yang selamat dan sah," kata ketua misi IOM di Haiti, Grégoire Goodstein.

"Keadaan sosioekonomi Haiti berada dalam keadaan teruk. Keganasan melampau sejak beberapa bulan lepas hanya membuatkan rakyat Haiti mengambil langkah terdesak lebih banyak lagi."

Haiti telah menderita selama bertahun-tahun akibat keganasan kumpulan bersenjata yang menguasai kebanyakan ibu negara Haiti, Port-au-Prince.

Kira-kira separuh daripada 11 juta penduduk Haiti mengalami kelaparan akut. Lebih daripada setengah juta rakyat Haiti kehilangan tempat tinggal di negara mereka sendiri.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan