DUNIA > BERITA

Jokowi Rombak Kabinet Menjelang Peralihan Kuasa

19/08/2024 12:56 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 19 Ogos (Bernama) -- Presiden Indonesia Joko Widodo telah mengumumkan rombakan Kabinet dengan melantik tiga menteri baharu dan seorang timbalan menteri di Istana Negara pada Isnin (19 Ogos).

Ketika beliau menghampiri penghujung penggal pemerintahan Presiden pada 20 Oktober, Joko Widodo yang juga dikenali sebagai Jokowi telah melantik Bahlil Lahadalia sebagai Menteri Tenaga dan Sumber Mineral, menggantikan Arifin Tasrif.

Bahlil yang sebelum ini merupakan Menteri Pelaburan dan Ketua Lembaga Penyelaras Pelaburan akan digantikan oleh Rosan Roeslani yang sebelum ini Timbalan Menteri Badan Usaha Milik Negara.

Supratman Andi Agtas dilantik sebagai Menteri Hukum (Undang-undang) dan Hak Asasi Manusia Indonesia, mengambil alih daripada Yasonna Laoly manakala Angga Raka Prabowo dilantik sebagai Timbalan Menteri Komunikasi dan Teknologi Maklumat.

Pelantikan lain termasuk Hasan Nasbi sebagai ketua pejabat komunikasi presiden, Dadan Hindayana sebagai ketua Agensi Pemakanan Nasional yang baru ditubuhkan dan Taruna Ikrar sebagai ketua Agensi Penyelia Makanan dan Ubat-ubatan.

Rombakan itu bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan pentadbiran Joko Widodo, menyelaraskannya dengan keutamaan dasar beliau serta memastikan peralihan kuasa kepada Presiden terpilih Prabowo Subianto berjalan lancar.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan