DUNIA > BERITA

PM Jepun Janji Kekalkan Komposisi Kerajaan Selepas Kekalahan Pilihan Raya

28/10/2024 10:50 PM

TOKYO, 28 Okt (Bernama-Kyodo) -- Perdana Menteri Jepun Shigeru Ishiba pada Isnin menolak cadangan untuk memperluas komposisi gabungan pemerintah buat sementara waktu, tetapi menyatakan hasrat untuk menggabungkan idea-idea dasar daripada pihak pembangkang selepas kekalahan teruk dalam pilihan raya umum sehari sebelumnya, lapor Agensi Berita Kyodo.

Kenyataannya itu dibuat di tengah-tengah jangkaan yang semakin meningkat bahawa Parti Demokratik Liberal (LDP) mungkin mencari kesepakatan berdasarkan dasar tertentu dengan Parti Demokratik Rakyat (DPP), yang menyaksikan kerusi mereka di Dewan Perwakilan meningkat lebih empat kali ganda daripada tujuh pada Ahad, untuk mengelakkan kebuntuan politik.

Pada Isnin, Ishiba menggambarkan keputusan pilihan raya, di mana blok pemerintah kehilangan majoriti di dewan rendah yang berkuasa, sebagai "sulit," dan berjanji untuk melakukan reformasi menyeluruh parti bagi memulihkan keyakinan pengundi yang terjejas oleh skandal dana haram.

Walaupun matlamat LDP untuk mengekalkan majoriti bersama rakan gabungannya, Parti Komeito, tidak tercapai, Ishiba menyatakan akan terus berkhidmat sebagai perdana menteri untuk memimpin kerajaan dan menangani cabaran ekonomi serta keselamatan yang semakin meningkat.

"Kami tidak mampu menghadapi kebuntuan politik," kata Ishiba pada sidang akhbar di ibu pejabat LDP, sambil menambah, "Kami akan menerima dasar-dasar yang relevan daripada parti pembangkang yang semakin mendapat momentum, sambil menjalin hubungan kerjasama dengan mereka."

Ishiba menyatakan bahawa kekalahan pilihan raya berpunca daripada kegagalan parti dalam menangani "kecurigaan, ketidakpercayaan, dan kemarahan rakyat" berhubung isu dana politik yang tidak dilaporkan serta masalah wang dalam politik.

Kerusi gabungan pemerintah merosot dengan ketara kepada 215 daripada 288, menandakan kali pertama dalam tempoh 15 tahun mereka kehilangan kawalan majoriti. Kerusi yang dimenangi oleh Parti Demokratik Perlembagaan Jepun (CDPJ) yang merupakan pembangkang utama melonjak kepada 148 daripada 98.

Menurut tinjauan keluar undi oleh Kyodo News, 74 peratus pengundi mempertimbangkan skandal dana haram ketika mengundi. Bahkan dalam kalangan penyokong LDP, 68 peratus melakukannya, menunjukkan skandal tersebut mempengaruhi tingkah laku pengundian mereka.

LDP menghadapi pengawasan yang ketat susulan pendedahan bahawa beberapa faksinya, terutamanya yang terbesar, yang dipimpin oleh bekas Perdana Menteri Shinzo Abe sebelum pembunuhannya pada 2022, gagal melaporkan sebahagian pendapatan mereka daripada acara pengumpulan dana dan telah mencipta dana haram selama bertahun-tahun.

Awal Isnin, Ishiba yang dipilih sebagai presiden LDP akhir bulan lepas, menyeru perpaduan dalam parti berikutan kemerosotan besar dalam pilihan raya umum yang boleh menyukarkan beliau untuk kekal sebagai pemimpin kerajaan.

Ketua strategi pilihan raya LDP, Shinjiro Koizumi, telah meletak jawatan bagi mengambil tanggungjawab, manakala ahli Kabinet yang sedang berkhidmat, termasuk Menteri Kehakiman Hideki Makihara, kehilangan kerusi mereka. Makihara telah menyatakan hasratnya untuk meletak jawatan pada Ahad.

LDP telah memulakan perbincangan tentang bagaimana untuk mengekalkan kerajaan pimpinan Ishiba menjelang sesi khas parlimen yang akan diadakan dalam tempoh 30 hari selepas pilihan raya dewan rendah untuk memilih perdana menteri seterusnya. Parti-parti pembangkang telah menolak untuk menyertai gabungan semasa.

Kerajaan dan gabungan pemerintah sedang mengatur untuk mengadakan sesi khas Diet pada 11 November, menurut sumber yang dekat dengan perkara itu.

Ishiba, yang baru memegang jawatan pada 1 Oktober, sebelum ini mempertimbangkan 7 November, tetapi kerajaannya telah menyemak semula rancangan itu untuk memberi lebih banyak masa bagi mencuba dan membentuk majoriti bagi undian perdana menteri, tambah sumber berkenaan.

Dalam perkembangan lain, para pemimpin dua parti pembangkang, yang secara tradisinya disokong oleh Rengo, Persekutuan Kesatuan Sekerja Jepun, bertemu dengan Tomoko Yoshino, ketua kesatuan sekerja terbesar negara itu, sehari selepas pilihan raya umum.

Yuichiro Tamaki, ketua DPP, pada mulanya memberi jaminan kepada Yoshino bahawa kumpulan politiknya tidak akan menyertai gabungan LDP-Komeito. Partinya dan CDPJ merupakan cabang daripada Parti Demokratik Jepun yang kini tidak lagi berfungsi.

Selepas perbincangan itu, bagaimanapun, Tamaki memberitahu pemberita bahawa partinya terbuka untuk perbincangan penyelarasan dasar dengan parti-parti lain, seperti LDP dan CDPJ, sambil menambah bahawa beliau merancang untuk mengundi dirinya sendiri dalam sesi itu dan bukan untuk Noda.

Sementara itu, CDPJ sedang meneroka cara untuk bekerjasama dengan pihak lain, dengan matlamat untuk membawa perubahan kerajaan, yang ketuanya Yoshihiko Noda berkata beliau akan mengadakan perbincangan "ikhlas" dengan parti-parti pembangkang lain menjelang sesi khas Diet.

Noda, yang berkhidmat sebagai perdana menteri selama lebih setahun sehingga Disember 2012, ketika DPJ disingkirkan daripada kuasa oleh LDP dalam pilihan raya umum, menjadi ketua CDPJ pada September.

-- BERNAMA-KYODO

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan