EKONOMI > BERITA

AIRASIA TERUSKAN OPERASI MESKIPUN GANGGUAN SISTEM, GUNA PROSES SECARA MANUAL

20/07/2024 03:42 PM

KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) -- AirAsia akan meneruskan operasi penerbangannya dan menegaskan bahawa pemprosesan manual kekal sebagai kaedah yang paling boleh dipercayai dan selamat ketika syarikat penerbangan itu berusaha sedaya upaya memulihkan sistemnya berikutan gangguan teknologi maklumat (IT) global.

Syarikat penerbangan tambang rendah itu dalam satu kenyataan hari ini berkata para petugasnya sedang bertungkus lumus sepanjang masa untuk memulihkan sistem kawalan berlepasnya (DCS) selepas gangguan teknologi yang telah menjejaskan syarikat penerbangan di seluruh dunia.

“Semua penumpang AirAsia diminta tiba lebih awal di lapangan terbang untuk mengelak kemungkinan kelewatan melakukan daftar masuk manual di kaunter dan menyelesaikan semua formaliti perjalanan,” katanya.

Syarikat penerbangan itu berkata ia juga telah memantapkan operasinya untuk menangani gelombang hujung minggu di lapangan terbang dengan menempatkan lebih 200 kakitangan darat dan hampir 100 sukarelawan serta anggota keselamatan untuk membantu memastikan keselamatan dan keselesaan pelanggannya.

AirAsia berkata penumpang yang melakukan perjalanan hari ini perlu memantau status penerbangan mereka dengan menyemak e-mel dan telefon mudah alih berdaftar mereka atau melayari airasia.com/flightstatus untuk kemas kini penerbangan

Semalam, syarikat penerbangan itu berkata ia meneruskan operasinya di tengah-tengah gangguan sistem teknologi maklumat global dan menasihati penumpang akan kemungkinan kelewatan untuk berlepas berikutan penggunaan pemprosesan manual.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan