EKONOMI > BERITA

INVESTKL TARIK PELABURAN RM3.3 BILION, WUJUD 3,389 PEKERJAAN

25/07/2024 12:41 PM

KUALA LUMPUR, 25 Julai (Bernama) -- Invest KL Corporation (InvestKL) memperoleh RM3.3 bilion dalam pelaburan dan mencipta 3,389 pekerjaan serantau bernilai tinggi dengan penubuhan enam hab perkhidmatan global pada separuh pertama 2024 walaupun menghadapi cabaran global semasa.

Hab perkhidmatan ini merangkumi pusat data, pusat kecemerlangan, pusat operasi global, hab perkhidmatan perniagaan global Asia Pasifik, pusat pelaksanaan kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pemasangan serta ibu pejabat makmal digital oleh syarikat dari Amerika, Eropah dan Asia.

InvestKL berkata pelaburan ini mengesahkan tarikan Greater Kuala Lumpur ( Greater KL) sebagai destinasi pelaburan utama walaupun persekitaran global yang mencabar.

“Daya tarikan Greater KL disokong oleh kemudahan negara dalam menjalankan perniagaan, infrastruktur yang mantap, kumpulan bakat mahir termasuk ekosistemnya yang bertenaga, dipacu oleh kerjasama dan inovasi,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

InvestKL ialah agensi promosi pelaburan untuk Greater KL. 

Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Muhammad Azmi Zulkifli berkata keputusan separuh pertama tahun ini  menunjukkan impak berterusan InvestKL dalam mengukuhkan status Greater KL sebagai destinasi pelaburan serantau terbaik.

“Ini sejajar dengan sasaran 2024 kami untuk menarik hab perkhidmatan global dengan tumpuan kepada teknologi dan aktiviti termaju yang akan merangsang pekerjaan berkemahiran tinggi kepada rakyat Malaysia.

“Melalui penglibatan kami, sudah terbukti bahawa lebih banyak minat kini tertumpu kepada Malaysia, dan banyak syarikat global tidak sabar untuk memanfaatkan kelebihan negara bagi memperdalam pelaburan mereka serta meluaskan kehadiran serantau mereka dari Greater KL,” katanya. 

InvestKL menegaskan Malaysia mencatatkan kemajuan pelaburan suku pertama 2024 yang mengagumkan iaitu sebanyak RM83.7 bilion, peningkatan 13 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

“Sejumlah 47 peratus atau RM39.3 bilion adalah daripada sektor perkhidmatan, menandakan peralihan ke arah pelaburan berorientasikan perkhidmatan,” katanya.

Sehingga hari ini, agensi pelaburan itu telah menarik lebih 140 hab perkhidmatan global oleh syarikat terkemuka yang menggaji lebih 27,000 eksekutif dengan purata pendapatan bulanan sebanyak RM17,000.

“Dengan jangkaan pertumbuhan ekonomi Malaysia sebanyak empat peratus hingga lima peratus tahun ini , dipacu oleh pelaburan yang bertambah baik dan permintaan luar, hala tuju strategik InvestKL akan menumpukan pada menarik perkhidmatan global daripada sektor utama seperti digital dan teknologi, kejuruteraan, teknologi kesihatan, serta tenaga boleh diperbaharui, sambil turut menekankan pembangunan modal insan,” tambahnya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan