EKONOMI > BERITA

Petronas, SIM Bekerjasama Untuk Buka Tiga Stesen Minyak Di Brazil

01/08/2024 12:22 PM

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Bernama) -- Petroliam Nasional Bhd (Petronas) telah melancarkan inisiatif pelesenan jenama sulungnya menerusi kerjasama dengan SIM Distribuidora (SIM).

Kerjasama itu akan menyaksikan pengoperasian tiga stesen runcit perintis di Brazil.

Stesen berjenama Petronas berkedudukan strategik di kawasan bandar utama ini menyasarkan untuk menawarkan pelanggan akses mudah kepada penyelesaian dan perkhidmatan bahan api Petronas, menggunakan teknologi dan pandangan daripada Formula Satu (F1) untuk meningkatkan pengalaman pemanduan.

Naib Presiden (Penapisan, Perdagangan dan Pemasaran) Petronas Ahmad Adly Alias ​​berkata pelanggan Brazil akan mendapat manfaat daripada produk yang diperoleh daripada Penyelesaian Teknologi Bendalir yang memenangi anugerah dan menjadi bahan api enjin jentera dalam perlumbaan F1.

"Jumlah kenderaan Brazil tinggi di rantau Amerika Latin memberi kami peluang untuk memanfaatkan pangkalan pelanggan yang lebih luas," katanya dalam satu kenyataan.

Perkongsian ini mewakili usaha pertama Petronas dalam pelesenan jenama untuk segmen runcit baharu dalam pasaran global.

Melalui model ini, Petronas melesenkan jenama dan formulasi bahan apinya kepada peruncit bebas yang sudah bertapak lama dengan memanfaatkan kepakaran operasi mereka.

Di bawah pengaturan ini, rakan kongsi akan menguruskan aspek kewangan dan operasi stesen runcit bahan api.

SIM, pengedar sah minyak pelincir Petronas sejak 2022, mengendalikan rangkaian 540 stesen runcit di tiga negeri di wilayah selatan Brazil.

 -- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan