EKONOMI > BERITA

PKS Perlu Menerapkan Prinsip ESG Dalam Perniagaan Untuk Mewujudkan Nilai Jangka Panjang

05/09/2024 04:12 PM

SEPANG, 5 Sept (Bernama) -- Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) perlu mula menerapkan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) ke dalam perniagaan mereka, walaupun terdapat kos tambahan, bagi meningkatkan nilai syarikat mereka, kata seorang ahli akademik.

Pensyarah di Pusat Kajian Pembangunan Inklusif dan Lestari, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Naziatul Aziah Mohd Radzi berkata walaupun hanya langkah kecil ia boleh membawa kepada perubahan ketara pada masa hadapan.

“Syarikat perlu mempelajari dan memahami apakah kelestarian dan ESG sekarang, dan bagaimana ia saling berkaitan.

“Ia mesti diselaraskan dengan baik dan difahami oleh semua entiti dalam syarikat,” katanya semasa sesi ahli panel yang diadakan di sini pada hari Rabu oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) bertajuk Ekosistem Digital: Memastikan Kelestarian, Integriti Maklumat dan Keselamatan Dalam Talian.

Naziatul Aziah berkata banyak aspek ESG kelihatan rumit, terutamanya bagi perniagaan kecil kerana ia harus bermula dengan memberi tumpuan kepada elemen teras prinsip ini.

Beliau berkata memahami ESG akan memberikan input kepada syarikat tentang bagaimana perniagaan mereka boleh memberi kesan kepada alam sekitar terutamanya terhadap penggunaan sumber, pengurusan sisa, kawalan pencemaran, jejak karbon dan usaha untuk memerangi perubahan iklim.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa PKS juga boleh mendapat manfaat daripada mengiktiraf kesan sosial perniagaan mereka, meningkatkan hubungan pekerja, menambah kepuasan pelanggan, memupuk budaya tempat kerja yang positif, dan menggalakkan amalan tadbir urus yang baik seperti etika perniagaan dan ketelusan.

“Jadi, jangan risau, ESG tidak akan membunuh anda, mungkin ia akan membabitkan sedikit kos kerana ia akan melibatkan sedikit wang syarikat, tetapi itu perkara biasa kerana syarikat perlu mencipta nilai daripada ESG dan menghantar pekerja untuk latihan, bagi memberi pemahaman yang lebih baik tentang ESG,” tegas beliau.

Naziatul Aziah berkata trend semasa dalam landskap ESG di Malaysia menunjukkan peningkatan kesedaran dan komitmen dalam kalangan syarikat dan pihak berkepentingan.

Bagaimanapun, sementara kemajuan jadi bukti, masih terdapat keperluan untuk penggabungan yang lebih komprehensif bagi prinsip ESG merentas semua sektor, memastikan kelestarian diterapkan dalam strategi dan operasi perniagaan untuk kesan jangka panjang.

Sementara itu seorang lagi ahli panel Dr Amal AM Elgharbawy dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) berkata program kitar semula e-sisa mudah alih melibatkan pengguna bandar dan luar bandar, dengan profil demografi yang pelbagai, kebanyakannya individu yang lebih muda dan berpendidikan.

“Sikap positif terhadap kitar semula e-sisa adalah perkara biasa tetapi niat sangat dipengaruhi oleh faktor seperti sikap, kebimbangan alam sekitar, kawalan yang dirasakan dan norma subjektif,” katanya.

Penolong Profesor dan Juruteknologi Profesional IIUM di Institut Antarabangsa untuk Penyelidikan dan Latihan Halal mengesyorkan pelbagai kempen diadakan di semua peringkat; sekolah, media sosial dan dasar baharu.

“Kita perlu mengukuhkan undang-undang dan kerjasama dalam kalangan pihak berkepentingan untuk membina sistem kitar semula e-sisa yang teguh," katanya sambil mencadangkan penyelidikan masa depan harus merangkumi kajian bagi mengesan perubahan dalam pengetahuan dan amalan kitar semula serta meneroka amalan dan cabaran terbaik antarabangsa.

Mengenai literasi digital di Malaysia, Prof Madya Dr Sabariah Mohamed Salleh dari UKM berkata Malaysia mungkin masih bergelut untuk meningkatkan kemahiran literasi digital.

“Terdapat banyak usaha, daripada organisasi, daripada MCMC, misalnya, melalui KDB (Klik Dengan Bijak) dan melalui kempen mereka dan sebagainya, tetapi mesti ada beberapa kempen jangkauan lain dan sokongan daripada semua pihak berkepentingan,” katanya.

Dr Sabariah berkata inisiatif KDB bertindak proaktif dalam melindungi pengguna internet daripada risiko dan ancaman dalam talian, tapi kandungannya telah mengambil pendekatan reaktif.

Mengambil contoh dari negara jiran, beliau berkata Indonesia telah pun menerapkan atau mempunyai kemahiran literasi media/literasi digital sebagai sebahagian daripada kurikulum sekolahnya.

“Analisis mengenai literasi digital dan literasi media di Malaysia telah menekankan keperluan kritikal untuk pendekatan yang komprehensif dan pelbagai aspek untuk menangani cabaran dan peluang yang dibentangkan oleh landskap digital yang berkembang pesat,” katanya.

Dr Sabariah berkata universiti itu mencadangkan pelan hala tuju lima tahun, menggariskan pendekatan berperingkat, bermula dengan asas dan perancangan pada tahun pertama, diikuti dengan penggabungan sistem pendidikan, pembangunan tenaga kerja dan penglibatan komuniti, rangka kerja dasar dan kawal selia serta penilaian penambahbaikan serta kelestarian.

Sepanjang proses pelaksanaan, pemantauan berterusan, kerjasama pelbagai pihak berkepentingan, pelaburan dalam penyelidikan dan inovasi, dan komunikasi yang berkesan akan menjadi penting untuk memastikan kejayaan dan relevannya rangka kerja tersebut.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan