BELANJAWAN 2024 > BERITA

Keuntungan Bersih Mah Sing Meningkat RM60.21 Juta

30/08/2024 03:49 PM

KUALA LUMPUR, 30 Ogos (Bernama) -- Mah Sing Group Bhd telah mencatatkan keuntungan bersih yang lebih tinggi sebanyak RM60.21 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024, berbanding RM50.48 juta yang disaksikan dalam tempoh yang sama sebelumnya.

Bagaimanapun, pendapatan kumpulan itu jatuh kepada RM578.39 juta daripada RM644.22 juta.

Mah Sing melalui satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata segmen hartanahnya merekodkan pendapatan suku kedua yang agak rendah sebanyak RM914.5 juta berbanding RM1.04 bilion sebelum ini.

“Hasil yang lebih rendah ini adalah disebabkan oleh bahagian jualan baharu yang lebih tinggi yang diperoleh daripada projek baharu, yang mana sumbangan kepada perolehan dijangka meningkat apabila pembinaan berjalan melepasi peringkat awal.

"Walaupun penurunan hasil sebanyak 12.2 peratus, keuntungan operasi naik 1.3 peratus susulan pemuktamadkan kos pembinaan bagi kontrak pembinaan tertentu yang hampir siap," katanya.

Mah Sing berkata untuk enam bulan berakhir 30 Jun 2024, kumpulan itu mencatatkan pendapatan RM1.14 bilion serta keuntungan bersih RM120.226 juta, berbanding RM1.29 bilion dan RM100.53 juta, masing-masing dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Sementara itu, Mah Sing juga merekodkan jualan RM1.66 bilion dalam lapan bulan pertama 2024, meletakkan syarikat itu dengan baik bagi mencapai sasaran jualan tahunannya sebanyak RM2.5 bilion.

Prestasi jualan yang kukuh kali ini telah didorong oleh Siri M kumpulan itu, yang telah meraih populariti dalam kalangan pembeli rumah kali pertama.

“Tumpuan Mah Sing dalam menawarkan produk di lokasi strategik dengan harga menarik, susun atur praktikal dan ciri yang direka dengan baik telah terbukti. berkesan dalam memacu prestasi mantap kumpulan,” katanya.

Melangkah ke hadapan, Mah Sing berkata dengan pelbagai pelancaran baharu yang dirancang, ia berada di landasan yang betul untuk mencapai sasaran jualan minimum RM2.5 bilion bagi 2024 dan menjangkakan jualan yang lebih positif dalam baki bulan tahun berkenaan.

Kunci kira-kira kumpulan kekal mantap dengan keterlihatan pendapatan yang mampan melalui pemilikan kira-kira RM911.5 juta tunai dan baki bank pada 30 Jun 2024, nisbah penggearan bersih yang rendah sebanyak 0.10x, selain tiga pengambilan tanah baharu tahun ini termasuk hampir RM10 bilion dalam nilai pembangunan kasar baharu.

“Aliran tunai bebas kira-kira RM500 juta, dijana secara berkala daripada pemilikan kosong dan penyiapan hartanah tahun ini, akan meningkatkan lagi kecairan,” katanya.

Selain perniagaan pembangunan hartanah yang menjadi teras kumpulan itu, Mah Sing mengumumkan bahawa ia telah menceburi sektor pusat data dengan pelancaran Mah Sing DC Hub@Southville City.

“Kumpulan itu berada di landasan yang betul untuk prestasi tahun kewangan 2024 yang lebih baik, disokong oleh RM2.43 bilion dalam jualan tidak dibilkan termasuk kedudukan yang kukuh dalam pasaran perumahan mampu milik menerusi perkembangan Siri M, manakala portfolio pusat data dijangka meningkatkan pendapatan jangka panjang melalui peluang pendapatan dan penciptaan nilai berulang," katanya.

Pengasas dan Pengarah Urusan Kumpulan Mah Sing, Tan Sri Leong Hoy Kum berkata kumpulan itu tetap berdedikasi bagi menyampaikan nilai luar biasa kepada pelanggan, rakan kongsi dan pemegang sahamnya.

"Dengan komitmen kepada inovasi serta kecemerlangan, kami berusaha untuk menyampaikan produk dan perkhidmatan berkualiti yang memenuhi keperluan asas pelanggan global kami yang semakin berkembang,” tambahnya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan