BELANJAWAN 2025 > BERITA

Cuaca Luar Biasa Dijangka Jejas Aktiviti Ekonomi Di Asia Tenggara

15/10/2024 10:00 PM

HANOI, 15 Okt (Bernama-VNA) -- Asia Tenggara dijangka mengalami hujan lebih lebat berbanding biasa dalam tempoh beberapa bulan akan datang.

Ia berpotensi menjejaskan sektor pertanian, pelancongan dan pengeluaran industri di rantau ini yang sudah pun terkesan akibat beberapa siri ribut tahun ini, lapor Agensi Berita Vietnam (VNA) memetik Pusat Meteorologi Khas ASEAN.

Ahli meteorologi meramalkan keadaan lebih lembap di kawasan Filipina hingga Vietnam sehingga November, terutamanya disebabkan oleh fenomena La Niña, yang membawa lebih banyak hujan ke rantau itu.

Keadaan ini berkemungkinan mengganggu usaha pemulihan di Vietnam, yang baru sahaja dilanda Taufan Yagi pada September lalu.

Taufan itu dikatakan paling dahsyat dalam tempoh beberapa dekad, dengan kerosakan dianggarkan melebihi 81 trilion VND (hampir US$3.3 bilion).

Thailand, yang bergantung kepada sektor pelancongan mengalami kerugian sebanyak 30 bilion THB (AS$904 juta) akibat banjir di kawasan Utara.

Fenomena La Niña dijangka berlaku dari Oktober hingga November 2024, dengan peningkatan hujan di beberapa negara di rantau ini, menurut Pusat Meteorologi Khas ASEAN.

Singapura mengeluarkan amaran banjir pada 14 Okt kerana tempoh monsun membawa kilat dan ribut petir ke negara itu.

Agensi cuaca Filipina meramalkan sebahagian besar kepulauan itu mengalami hujan melebihi purata sehingga hujung tahun dan 160 peratus melebihi purata pada Januari.

Peningkatan kekuatan siklon tropika di Lautan Pasifik mendorong perniagaan dan kerajaan di rantau ini untuk mempertimbangkan pendekatan baharu bagi melindungi daripada ribut.

-- BERNAMA-VNA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan