POLIS GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 4KG SYABU DARI TAWAU KE SARAWAK

18/06/2024 06:50 PM

BELURAN, 18 Jun (Bernama) -- Polis berjaya menggagalkan cubaan dua lelaki menyeludup masuk dadah jenis Syabu seberat 4.072 kilogram dari Tawau ke Sarawak apabila anggota Pasukan Gerakan Am menahan sebuah kereta di Road Check Point (RCP) Sapi Nangoh, di sini Jumaat lepas (14 Jun).

Ketua Polis Daerah Beluran Supt Hasan Majid berkata dalam kejadian 11 pagi itu, seorang daripada dua suspek bertindak meloloskan diri dengan memecut laju kereta Proton Saga Kelabu bernombor pendaftaran SYR7763, manakala rakannya berusia 43 tahun berjaya ditahan.

“Polis sedang memburu suspek dikenali Justin Vau Langat, 27, beralamat di Long Nahan Baram, Sarawak yang turut mempunyai rekod berkaitan Akta Dadah Berbahaya 1952 di Negeri Sembilan.

"Hasil siasatan, suspek datang ke sini untuk ambil barang (Syabu) dan bawa balik ke Sarawak untuk pasaran di sana," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Hasan berkata sewaktu kejadian, anggota bertugas menahan kereta Proton Saga dinaiki kedua-dua suspek dan sewaktu pemeriksaan, seorang daripada suspek menemani anggota bertugas sebelum menemukan sebuah plastik berwarna hitam.

“Tiba-tiba suspek (Justin Vau) bertindak memecut kenderaan menuju ke Jalan Telupid-Ranau. Pemeriksaan lanjut ke dalam plastik hitam itu menemukan satu plastik oren berisi empat bungkusan plastik merah teh cina.

“Setiap plastik teh berkenaan pula mengandungi bungkusan berisi bahan hablur disyaki Syabu. Kesemua dadah itu bernilai RM130,304," katanya.

Hassan berkata suspek yang ditahan didapati positif dadah serta memiliki dua rekod jenayah berkaitan dadah dan kini direman tujuh hari bagi membantu siasatan kes mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Insp Mohd Solahuddin Mohamad di talian 019-9810144 atau Ibu Pejabat Polis Daerah Beluran di 089-5111222.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan