GUGUR KES PENIPUAN: SPRM TAHAN PEGAWAI, ANGGOTA PENGUAT KUASA DISYAKI TERIMA RM20,000

12/07/2024 10:47 PM

KUALA LUMPUR, 12 Julai (Bernama) -- Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang pegawai dan dua anggota penguat kuasa yang disyaki meminta serta menerima rasuah sebagai balasan untuk menggugurkan satu kes penipuan.

Sumber SPRM berkata suspek yang terdiri daripada dua lelaki dan seorang wanita itu ditahan dalam operasi kira-kira 6 petang pada Rabu hingga 12 tengah malam tadi di sekitar Selangor serta Kuala Lumpur.

“Siasatan awal mendapati pengadu telah berjumpa dengan pegawai penguat kuasa berkenaan bagi melepaskan isterinya yang ditahan pada 8 Julai lepas kerana disyaki terbabit dalam satu kes penipuan.

“Bagaimanapun, pegawai terbabit telah meminta pengadu berurusan dengan seorang anggota penguat kuasa yang bertindak sebagai orang tengah dan diminta memberikan wang rasuah kira-kira RM20,000 melalui anggota tersebut,” menurutnya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata susulan itu, pengadu telah menyerahkan wang RM20,000 itu melalui dua transaksi kepada seorang anggota penguat kuasa yang dipercayai akan dikongsi dengan pegawai dan seorang lagi anggota penguat kuasa.

Menurut sumber, Majistret Learani Augustine membenarkan pegawai penguat kuasa berusia 30-an itu ditahan reman selama tiga hari hingga 14 Julai ini manakala anggota penguat kuasa wanita berumur 20-an direman hingga esok selepas SPRM mengemukakan permohonan di Mahkamah Majistret Putrajaya hari ini .

Beliau berkata Majistret Irza Zulaikha Rahanuddin pula mengeluarkan perintah reman selama lima hari hingga 15 Julai ini terhadap seorang anggota penguat kuasa lelaki berusia 30-an.

Pengarah SPRM Kuala Lumpur Datuk Mohamad Fauzi Husin ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut.

Beliau berkata kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan