AM

ADA PIHAK CUBA CETUSKAN KEKELIRUAN ISU DIBANGKITKAN 11 SEKOLAH SMJK DAN SMC DI PULAU PINANG - FAHMI

06/06/2024 02:25 PM

NIBONG TEBAL, 6 Jun (Bernama)  -- Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil membidas beberapa pihak yang membuat persepsi tidak benar mengenai isu yang dibangkitkan Lembaga Sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) daripada 11 Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) dan Sekolah Menengah Cina (SMC) di Pulau Pinang sehingga menimbulkan kekeliruan ramai.

Beliau yang juga jurucakap Kerajaan Perpaduan berkata  isu sebenar  yang dibangkitkan oleh Lembaga Sekolah dan PIBG di Pulau Pinang itu adalah mengenai dasar pelaksanaan Program Dwibahasa ( DLP) bagi pengajaran Matematik dan Sains, bukannya menghapuskan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

“Saya difahamkan isu yang berbangkit adalah berkaitan bantahan PIBG mengenai dasar DLP bagi pengajaran Matematik dan Sains, bukannya menghapuskan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

“Apa yang mereka (PIBG) sampaikan itu adalah pandangan dan bantahan mereka supaya sekolah-sekolah mereka diteruskan DLP dalam Bahasa Inggeris (Sains dan Matematik), itu yang mereka maksudkan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Sembang Santai Komuniti MADANI Parlimen Nibong Tebal di Sungai Bakap, di sini hari ini.

Beliau berkata bagi menyelesaikan perkara yang dibangkitkan Lembaga Sekolah dan PIBG  itu, Kementerian Pendidikan (KPM) akan bertemu dengan pihak-pihak terbabit untuk membincangkan secara baik perkara berkenaan dalam masa terdekat.

“Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek dan timbalannya Wong Kah Woh sendiri akan turun menemui pihak terbabit bagi membincangkan secara baik perkara itu,” katanya.

Fahmi turut berkata berdasarkan laporan sentimen pagi tadi, ada beberapa pihak telah mengeluarkan kata-kata bersifat perkauman, sekali gus membuat tohmahan tidak harmoni berhubung isu itu.

Justeru beliau telah mengarahkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) untuk meneliti komen-komen di media sosial yang telah dibuat dan mengambil tindakan sekiranya ada mana-mana individu atau netizen yang meletakkan komen bersifat 3R.

“Saya tidak mahu mana-mana pihak yang cuba menangguk di air yang keruh, yang cuba mempolitikkan dan mengambil sikap untuk menyentuh 3R (kaum, agama, raja) berkenaan hal ini,” katanya.

Semalam, media tempatan melaporkan Lembaga Sekolah serta PIBG daripada 11 SMJK dan Sekolah Menengah Cina di Pulau Pinang meminta KPM menghormati kehendak ibu bapa dan kembali kepada hasrat asal DLP dalam Sains serta Matematik.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan