AM

KARNIVAL JOM BIJAK INTERNET DI LABUAN TARIK LEBIH SERIBU PENGUNJUNG

13/07/2024 07:32 PM

LABUAN, 13 Julai (Bernama) -- Karnival Jom Bijak Internet di Kampung Bukit Kuda menyaksikan sambutan menggalakkan daripada masyarakat setempat dengan lebih seribu orang tiba seawal jam 7 pagi.

Acara sehari itu menarik bukan sahaja orang dewasa dan penduduk kampung, tetapi juga kanak-kanak sekolah, mencerminkan daya tarikan yang meluas dan keghairahan masyarakat untuk meningkatkan kesedaran siber mereka.

Acara itu dianjurkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

Karnival bertujuan mempromosikan kesedaran siber dan keselamatan Internet ini menjadi hab aktiviti yang meriah.

Beberapa agensi kerajaan tempatan termasuk Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Jabatan Penerangan, Pusat Pungutan Zakat (PPZ), Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) menyediakan gerai yang menarik serta sesi interaktif.

Penyertaan pelbagai agensi menonjolkan usaha kolaboratif untuk menangani isu siber.

Acara itu menampilkan beberapa siri ceramah yang menerangkan tentang keselamatan internet, tanggungjawab siber dan jenayah siber. 

Salah satu aktiviti menyerlah ialah kuiz MyCyberGenius yang menguji pengetahuan pengunjung tentang keselamatan siber, menjadikan pembelajaran sebagai pengalaman yang menyeronokkan dan berdaya saing.

Sesi interaktif menyaksikan penyertaan yang memberangsangkan dengan para hadirin bersemangat berinteraksi dengan penceramah dan bertanyakan soalan yang berkaitan.

Normala Aziz, suri rumah berusia 49 tahun melahirkan rasa terima kasih beliau terhadap karnival itu yang menonjolkan peranannya dalam meningkatkan kesedaran tentang jenayah siber dan penipuan dalam talian.

"Saya mesti berterima kasih kepada MCMC kerana menganjurkan program pendidikan dan kesedaran ini yang boleh membantu kami lebih peka terhadap penipuan dalam talian dan keselamatan Internet," katanya.

Sentimen beliau turut disuarakan oleh ramai peserta lain yang menghargai nasihat dan petua praktikal yang diberikan semasa acara berkenaan.

Arifin Abdul, 56, yang bekerja sendiri menyatakan kesan besar karnival itu terhadap tabiat penggunaan internet penduduk setempat.

“Dengan ceramah yang diberikan hari ini, saya akan lebih berhati-hati tentang bahaya penyalahgunaan Internet.

“Saya akan memantau anak-anak saya untuk pastikan mereka menggunakan Internet secara bijak dan lebih berhati-hati apabila menerima panggilan tidak diketahui bagi mengelak daripada ditipu,” katanya.

Pendekatan proaktif Arifin mencerminkan kewaspadaan yang baru ditemui di kalangan ramai pengunjung, menekankan kejayaan acara itu dalam menyampaikan pengetahuan penting.

Pelbagai aktiviti yang disediakan untuk semua peringkat umur melengkapkan lagi suasana meriah karnival itu.

Kanak-kanak mengambil bahagian dalam permainan menyeronokkan yang menggabungkan tema keselamatan Internet, manakala orang dewasa menghadiri sesi bengkel dan perbincangan.

Sambutan baik masyarakat setempat terbukti dengan interaksi yang meriah dan penerimaan pembelajaran dan penglibatan yang ketara.

Acara ini bukan sahaja mendidik tetapi juga memperkasakan komuniti, memupuk persekitaran dalam talian yang lebih selamat untuk semua orang.

Setelah karnival ini berakhir, rasa setiakawan dan komitmen secara kolektif terhadap kesedaran siber kekal kukuh, menjanjikan komuniti yang lebih bermaklumat dan berwaspada.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan