DUNIA

DAGANGAN LUAR CHINA PAMER PRESTASI MENGGALAKKAN

16/07/2024 03:41 PM

BEIJING, 16 Julai (Bernama-CMG) -- Sektor perdagangan luar China mengekalkan pertumbuhan mantap dengan skala import dan eksport terus meningkat secara stabil pada separuh pertama tahun ini.

Dalam senario momentum pertumbuhan global masih lemah dan faktor ketidaktentuan luaran semakin meningkat, dagangan luar China menunjukkan prestasi cukup menggalakkan sekali gus memberi sumbangan positif kepada perkembangan ekonomi domestik.

Data Biro Statistik Negara (NBS) menunjukkan jumlah eksport kereta, kapal dan litar bersepadu bagi separuh pertama 2024 masing-masing menokok 22.2 peratus, 91.1 peratus dan 25.6 peratus dari tahun ke tahun. 

Nilai import dan eksport perusahaan swasta meningkat sebanyak 11.2 peratus, menyumbang 55 peratus kepada keseluruhan import dan eksport negara Tembok Besar.

Jurucakap NBS Liu Aihua berkata eksport bersih barangan dan perkhidmatan menyumbang 13.9 peratus kepada pertumbuhan ekonomi pada separuh pertama tahun ini.

Untuk tempoh sama, nilai import dan eksport China menyasar negara-negara terlibat dalam Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) naik 7.2 peratus dari tahun ke tahun, sementara jumlah hantaran kargo menerusi rel China-Eropah meningkat sebanyak 11 peratus.

Separuh pertama 2024 juga menyaksikan China mencatat ledakan pengembara asing susulan kemudahan pengecualian visa yang ditawarkan kepada lebih banyak negara.

Untuk rekod, China menerima kedatangan lebih 14 juta pengembara asing menerusi pintu sempadan serata negara pada separuh pertama tahun ini, antaranya yang menikmati dasar pengecualian visa meningkat hampir dua kali ganda berbanding tempoh sama tahun lalu. 

Ahli penyelidik dari Akademi Penyelidikan Makroekonomi (AMR) Wang Liwei berkata volum import dan eksport barangan China dicatat melebihi paras 21 trilion yuan (RM13.5 trilion) pada separuh pertama 2024, buat pertama kali bagi tempoh sama tahun-tahun sebelumnya. 

Menurut beliau, struktur sektor berkenaan yang terus dioptimumkan turut memperlihatkan daya tahan dan kedinamikan perdagangan luar China.

--BERNAMA-CMG

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan