AM

ISTIADAT PERTABALAN SULTAN IBRAHIM JADI TUMPUAN MEDIA GLOBAL

21/07/2024 02:19 AM

KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) -- Istiadat pertabalan Sultan Ibrahim sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17 di Istana Negara pada Sabtu merupakan upacara gilang-gemilang berlangsung dalam suasana penuh tradisi dan dilaporkan secara meluas oleh media antarabangsa.

Di Singapura, platform berbahasa Melayu Mediacorp, Berita bukan sahaja menyiarkan berita yang dihasilkan oleh Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) tetapi turut berkongsi laporan bergambar di laman media sosialnya.

CNA menghasilkan laporan video berita terperinci mengenai istiadat itu yang dihadiri oleh ratusan tetamu, termasuk Menteri Kanan Singapura Lee Hsien Loong dan isterinya, Ho Ching. Istiadat pertabalan itu juga mendapat liputan SPH Media, Berita Harian Singapura dan The Straits Times (ST).

Agensi Berita China Xinhua menonjolkan istiadat pertabalan itu dengan menyatakan keberangkatan Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah dan  Raja Bahrain Sheikh Hamad bin Isa Al Khalifa.

Dalam laporannya, Xinhua menyebut titah diraja Sultan Ibrahim, di mana baginda bertitah akan melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dengan jujur, ikhlas dan adil serta penuh timbang rasa kepada semua rakyat jelata.

Akhbar dalam talian British, The Independent membuat liputan mengenai pertabalan dengan memberi tumpuan kepada latar belakang Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim.

The Independent menjelaskan amalan penggiliran sembilan Raja Melayu sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957 dengan jawatan Ketua Utama Negara akan digilirkan setiap lima tahun.

Associated Press (AP) memberikan gambaran keseluruhan mengenai pertabalan dengan tajuk, "What to know about Malaysia’s coronation of its King, Sultan Ibrahim Iskandar," memfokuskan kepada peranan Yang di-Pertuan Agong dan latar belakang Sultan Ibrahim.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan