EKONOMI

RANGKA KERJA EKONOMI DIGITAL ASEAN DIJANGKA DIMUKTAMADKAN PADA SIDANG KEMUNCAK 2025

25/07/2024 03:35 PM

KUALA LUMPUR, 25 Julai (Bernama) -- Rangka Kerja Ekonomi Digital ASEAN (DEFA) yang berpandangan ke hadapan, kini dalam rundingan, dijangka dimuktamadkan pada Sidang Kemuncak ASEAN tahun depan, kata Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata pada masa ini, perdagangan antara ASEAN sebanyak 20 peratus dan DEFA dijangka meningkatkan perdagangan antara negara anggota, terutamanya untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

“Antara cara untuk meningkatkan perdagangan antara ASEAN ialah melalui peningkatan e-dagang digital dan ini akan membantu PKS, terutamanya apabila kita lebih banyak menjalankan perdagangan antara negara anggota ASEAN,” katanya kepada pemberita di luar Persidangan Perniagaan ASEAN Selangor Kelapan 2024 hari ini.

Beliau berkata rundingan untuk DEFA, yang akan menggalakkan pertumbuhan dan pembangunan yang inklusif, telah bermula di Indonesia dan telah mencatatkan kemajuan sejak itu.

Mengenai pusat data, Tengku Zafrul berkata beliau merancang untuk mengumumkan piawaian cekap tenaga dan air untuk pusat data pada September.

“Pada September, kami akan mengumumkan piawaian cekap elektrik dan air untuk semua pusat data yang akan beroperasi di Malaysia,” katanya.

Terdahulu, dalam ucapan, Tengku Zafrul berkata transformasi digital juga penting dalam usaha pembangunan semula industri dan ini telah mendorong Malaysia untuk melabur dalam sektor automasi, kecerdasan buatan dan Internet of Things bagi meningkatkan keupayaan industri di seluruh negara, termasuk Selangor.

“Transformasi digital ASEAN juga akan bergantung kepada rantaian bekalan semikonduktor yang berdaya maju dan Strategi Semikonduktor Kebangsaan Malaysia akan membolehkan kita memanfaatkan kekuatan sedia ada Malaysia dalam menempatkan negara, termasuk Selangor sebagai hab semikonduktor di rantau ini,” katanya.

Sementara itu, Sidang Kemuncak Perniagaan Antarabangsa Selangor (SIBS) 2024 secara rasminya bermula hari ini, menandakan bermulanya siri pertama dengan SABC 2024 dan Ekspo Pelaburan dan Taman Perindustrian Selangor 2024, yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dari 25 hingga 27 Julai ini.

SABC 2024 Kelapan, bertemakan "Selangor, the Key of ASEAN: Accelerating Prosperity through Strategic Connectivity and Resilience," menghimpunkan penceramah terkemuka, pemimpin perniagaan, persatuan perdagangan dan penggubal dasar perdagangan sektor awam.

Persidangan itu akan memberi tumpuan kepada perkongsian pandangan dan menangani cabaran utama yang dihadapi oleh negara-negara ASEAN seperti akses pasaran, integrasi ekonomi serantau dan keusahawanan.

SABC 2024 berlangsung selama dua hari dan menampilkan sejumlah 20 penceramah terkenal dari 10 negara iaitu Singapura, Indonesia, Filipina, Vietnam, Laos, Kemboja, Kesatuan Eropah, Brunei, Timor-Leste dan Malaysia.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan