AM

Menteri Luar Malaysia bincang dengan rakan sejawat dari Britain, Norway dan Kanada pada AMM/PMC ke-57

27/07/2024 02:16 AM

KUALA LUMPUR, 26 Julai (Bernama) -- Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan bertemu dengan Setiausaha Luar British David Lammy di luar Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN dan Pasca Persidangan Menteri-Menteri Luar ASEAN ke-57 (AMM/PMC) pada Jumaat.

Kementerian Luar (Wisma Putra) memuat naik di Facebook bahawa Mohamad dan Lammy telah membincangkan pelbagai isu yang mempunyai kepentingan bersama, termasuk untuk memperbaharui dan mendalami kerjasama dua hala dalam bidang teknologi dan tenaga, peralihan digital, kerjasama pendidikan dan kesihatan.

"Berhubung perkara antarabangsa dan serantau, kedua-dua pihak bersetuju untuk bekerja ke arah penyelesaian yang adil dan saksama bagi isu Palestin dan Myanmar serta konflik Rusia-Ukraine," katanya.

Dalam satu lagi hantaran Facebook, Wisma Putra berkata Mohamad bertemu dengan Menteri Luar Norway Espen Barth Eide di luar sidang AMM/PMC.

"Kedua-duanya komited untuk menyegerakan penyelesaian Perjanjian Perkongsian Ekonomi Persatuan Perdagangan Bebas Eropah-Malaysia (MEEPA) yang tertangguh.

"Mereka juga meneroka peluang pelaburan untuk Dana Pencen Global Kerajaan Norway  (GPFG) dan penyimpanan penangkapan karbon (CCS) di Malaysia serta untuk memperkukuh lagi kerjasama dalam tenaga boleh diperbaharui, teknologi hijau dan peralihan tenaga," katanya.

Wisma Putra berkata Malaysia dan Norway bersetuju untuk bekerja ke arah penyelesaian yang adil dan saksama bagi isu Palestin dan Myanmar serta konflik Rusia-Ukraine.

Terdahulu, Mohamad juga bertemu dengan rakan sejawatnya dari Kanada, Melanie Joly.

"Kedua-dua pemimpin membincangkan usaha mempromosikan lawatan peringkat tinggi antara kedua-dua negara, perdagangan dan pelaburan dua hala - termasuk rundingan Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-Kanada dan pengaturan visa," katanya.

Kedua-dua menteri luar turut membincangkan isu serantau dan antarabangsa, termasuk konflik di Palestin.

-- BERNAMA 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan