EKONOMI

CEPA Malaysia-UAE Dijangka Perkukuh Lagi Pelaburan, Perdagangan Dua Hala - Tengku Zafrul 

02/08/2024 04:11 PM

KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Bernama) -- Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (MY-UAE CEPA) merupakan satu perjanjian penting yang dijangka dapat meningkatkan lagi perdagangan dan pelaburan dua hala antara kedua-dua negara.

Perjanjian itu juga dijangka dapat meningkatkan lagi peluang pelaburan untuk syarikat Malaysia di UAE. Syarikat Malaysia kini beroperasi dalam beberapa sektor iaitu, pembinaan, minyak dan gas, perkhidmatan pengedaran, dan makanan serta minuman.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata perjanjian bersejarah ini menandakan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) pertama Malaysia dengan negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC).

“Memandangkan pertumbuhan perdagangan yang kukuh dan peningkatan hubungan industri antara negara kita, terutamanya dalam bidang tenaga boleh diperbaharui, ekonomi digital dan mobiliti elektrik, saya yakin perjanjian ini (CEPA) akan mengukuhkan lagi hubungan perdagangan dan pelaburan dua hala kita

“Pelaksanaan perjanjian ini pada akhir 2024 adalah sesuatu yang sangat dinantikan.” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 MY-UAE CEPA, satu perjanjian komprehensif, merangkumi bidang seperti perdagangan barangan, perdagangan perkhidmatan, kemudahan pelaburan, perdagangan digital, perusahaan mikro, kecil dan sederhana, kerjasama ekonomi dan lain-lain.

Perjanjian itu juga memperkenalkan bab pertama Malaysia mengenai Ekonomi Islam dalam CEPA, membuka jalan untuk kerjasama dengan UAE dalam bidang pensijilan Halal, kewangan Islam dan digital.

Sementara itu, Menteri Negeri bagi Perdagangan Luar UAE Dr Thani Ahmed Al Zeyoudi berkata Malaysia menawarkan peluang besar untuk pengeksport, ahli industri dan pemimpin perniagaan dari negaranya, terutamanya dalam sektor pertumbuhan tinggi seperti tenaga, logistik, pembuatan, dan perkhidmatan kewangan.

 "Malaysia adalah rakan perdagangan lama dan dipercayai, yang seperti UAE, sedang berusaha untuk meningkatkan prospek ekonominya melalui peningkatan perdagangan dan pelaburan yang disasarkan,” katanya.

UAE muncul sebagai rakan dagang kedua terbesar Malaysia dari rantau Asia Barat pada 2023, dengan perdagangan dua hala meningkat sebanyak 5.4 peratus kepada US$8.67 bilion (RM 39.63 bilion) berbanding tahun sebelumnya.

Dari segi pelaburan, 34 projek pembuatan dengan penyertaan UAE bernilai US$0.4 bilion (RM1.5 bilion) di Malaysia tahun lepas.

-- BERNAMA 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan