AM

MAPIM Saran NGO Turut Dilibatkan Untuk Bantu Pesakit Rakyat Palestin

19/08/2024 12:26 AM

KUALA LUMPUR, 18 Ogos (Bernama) -- Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) mencadangkan agar organisasi bukan kerajaan (NGO) di negara ini turut dilibatkan dalam usaha membantu pesakit dari Gaza yang dibawa ke Malaysia untuk menerima rawatan.

Presiden MAPIM Mohd Azmi Abdul Hamid berkata urusan berkait dengan rakyat Palestin itu tidak harus dibataskan sebagai tanggungjawab kerajaan sahaja kerana NGO juga boleh dilibatkan agar usaha komprehensif membantu golongan itu menyesuaikan diri di Malaysia dapat dilakukan.

“Banyak isu yang terlibat dalam menguruskan pesakit dan mereka yang mengiringi pesakit dari Gaza. Semua urusan itu adalah berkait dengan pesakit, terutama kanak-kanak, yang dijangka berada lama di Malaysia… oleh itu, isu tempat tinggal, perbelanjaan harian, dokumentasi, pergerakan dan tanggungan hidup perlu diambil kira,” menurutnya dalam kenyataan malam ini.

Beliau berkata misi yang diatur oleh Kerajaan Perpaduan itu adalah inisiatif yang amat membanggakan, mengambil kira usaha kerajaan untuk membantu pesakit dari Gaza mendapatkan rawatan lanjutan dalam negara.

Sebelum ini, dua pesawat Airbus A-400M milik Tentera Udara Diraja Malaysia membawa rakyat Palestin yang cedera akibat serangan berterusan rejim zionis Israel selamat tiba di Pangkalan Udara Subang di sini pada kira-kira 2 petang 16 Ogos lepas.

Serangan Israel sejak 7 Okt tahun lepas telah meragut lebih 40,000 nyawa, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, serta mencederakan lebih 92,400 orang, demikian menurut pihak berkuasa kesihatan Palestin.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan