DUNIA

Menteri Luar Brazil Adakan Lawatan Rasmi Ke Malaysia

24/08/2024 11:27 AM

PUTRAJAYA, 24 Ogos (Bernama) -- Menteri Luar Brazil Mauro Vieira akan mengadakan lawatan rasmi dua hari ke Malaysia bermula hari ini, menandakan lawatan pertama beliau ke negara ini sebagai Menteri Luar sejak menyandang jawatan itu pada 1 Januari tahun lepas.

Kementerian Luar dalam satu kenyataan memaklumkan semasa lawatannya, Vieira akan mengadakan pertemuan dua hala dengan rakan sejawatannya, Datuk Seri Mohamad Hasan.

“Kedua-dua Menteri Luar dijangka membincangkan kerjasama sedia ada antara kedua-dua negara, termasuk perdagangan dan pelaburan, industri halal, serta hubungan antara rakyat kedua-dua negara,” menurut kenyataan itu.

Kedua-dua menteri juga akan bertukar-tukar pendapat mengenai perkembangan serantau dan antarabangsa yang berkepentingan bersama.

Kementerian Luar berkata Vieira juga dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut kementerian itu, Brazil merupakan rakan dagangan kedua terbesar Malaysia di rantau Amerika Latin. Pada 2023, Malaysia dan Brazil mencatatkan jumlah dagangan sebanyak RM17.46 bilion, iaitu peningkatan sebanyak empat peratus berbanding RM16.86 bilion yang dicatatkan pada 2022.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan