AM

Dr Mahathir Sokong Kerajaan Bawa Rakyat Palestin Dirawat Di Malaysia

24/08/2024 08:22 PM

PUTRAJAYA, 24 Ogos (Bernama) -- Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyokong tindakan kerajaan membawa rakyat Palestin yang cedera untuk dirawat di negara ini.

Beliau berkata rakyat Palestin adalah saudara seislam dan wajar dibantu ketika mereka dalam kesusahan.

"Dia (rakyat Palestin) orang Islam, kita orang Islam adalah saudara. Jadi bila mereka menghadapi masalah, kita perlu tolong setakat yang kita mampu," katanya ketika ditemui pada program Bicara Merdeka - Masa Depan Islam dan Melayu di sini, hari ini anjuran Yayasan Permata Ummah.

Ditanya sama ada kerajaan perlu membawa lebih ramai lagi rakyat Palestin untuk dirawat di negara ini, Dr Mahathir berkata kerajaan boleh membantu, tetapi mengikut kemampuan.

"Kita pun tak mampu banyak (bawa lebih ramai). Kita bolehlah bawa yang teruk (cedera parah) ke sini yang boleh kita ubati," katanya.

Pada 16 Ogos lepas 41 rakyat Palestin yang cedera akibat serangan Israel di Gaza, dengan diiringi 86 waris mereka, tiba di Pangkalan Tentera Udara Subang dengan menaiki dua pesawat A-400M milik Tentera Udara Diraja Malaysia, untuk menerima rawatan.

Sebelum ini Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata rakyat Palestin yang sedang dirawat di Malaysia hanya akan dihantar pulang ke negara mereka apabila keadaan bertambah baik atau sekurang-kurangnya gencatan senjata kekal dipersetujui semua pihak.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan