AM

Keupayaan Kerajaan Jaga Kepentingan Rakyat Kayu Ukur Kehebatan Sebuah Kota - Anwar

29/08/2024 03:50 PM

KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kayu pengukur kehebatan sesebuah kota bergantung pada keupayaan kerajaan menyantuni dan menjaga kepentingan rakyat secara keseluruhan, tanpa mengira taraf dan status ekonomi mereka.

“Tidak boleh bangunkan kota yang memisahkan …. Dulu saya tahu orang bangga, KL (Kuala Lumpur) ada Twin Tower (Menara Berkembar Petronas), tak ada masalah kalau ada wang, (boleh) buat. 

“Tetapi bagaimana puluhan ribu (rakyat) yang tak ada rumah, kawasan sesak, bagaimana bangunan seperti Seri Perlis ini yang dibangunkan 50 tahun dahulu, satu bilik satu tandas dan anak enam? Boleh kita biarkan begitu, hal-hal ini yang harus kita teliti,” katanya ketika merasmikan majlis pecah tanah Residensi Suria MADANI di Taman Desa di sini hari ini.

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming dan Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Shamsul Azri Abu Bakar. 

Anwar berkata kerajaan tidak akan mempedulikan bantahan golongan elit terhadap pembinaan rumah mampu milik.

Beliau berkata rakyat perlu bersatu dengan mengambil ibrah Merdeka untuk tidak meminggirkan golongan berpendapatan rendah.

“Tiap kali buat perumahan rakyat, ada sahaja bantahan. Kawan-kawan saya text (mesej) kita kena jaga kebersihan, berikan keselesaan rakan-rakan yang ada pendapatan tinggi, (tapi) bila buat rumah, ini tanah siapa...ni kawasan tanah murah. Kemudian orang yang miskin ni nak duduk mana?

“Kawasan baik (banyak) didiami golongan kaya jadi saya nak rakyat bersatulah disebalik penghayatan Merdeka. Jangan kita pinggirkan satu bahagian ini,” katanya.

Sementara itu, Anwar mengarahkan Jabatan Wilayah Persekutuan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), supaya mempercepatkan semua urusan berkaitan perumahan MADANI untuk setiap projek baru di ibu kota, bagi memastikan golongan berpendapatan rendah memiliki rumah pada kadar segera.

Beliau berkata ini berikutan ada dalam kalangan mereka yang merupakan golongan B40 dan M40, telah menunggu sehingga 10 hingga 20 tahun untuk memiliki sebuah rumah idaman mampu milik.

“Kalau lengahkan kelulusan, kos rumah akan lebih tinggi...rasuah, kos bank semua akhirnya membebankan pembeli, kalau begini negara takkan maju kalau rakyat tidak terbela.

“… Silih ganti kerajaan begitulah keadaannya, jadi mesti ada anjakan (dan) lakukan sekarang, syukur Alhamdulillah semua petanda baik untuk Malaysia, sudah mula pertumbuhan (ekonomi) baik, pelaburan baik, inflasi rendah, jumlah kerja dan gaji penjawat awam pun dah naik,” katanya.

Sebanyak 800 unit Residensi MADANI akan dibina syarikat pemaju Mah Sing Group Bhd (Mah Sing) di atas tanah berkeluasan 0.99 hektar itu, membabitkan pembinaan satu blok bangunan dengan rumah  berkeluasan 800 kaki persegi seunit dan akan dijual pada harga RM200,000.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan