AM

47 Pelatiih OKU Bina Replika Jalur Gemilang Daripada Botol Air Mineral Terpakai

30/08/2024 02:59 PM

LABUAN, 30 Ogos (Bernama) -- Sebanyak 47 pelatih Kompleks Latihan dan Pemulihan Orang Kurang Upaya (OKU) Kimanis Papar di sini membina replika Jalur Gemilang daripada botol air mineral terpakai sempena meraikan Hari Kebangsaan esok.

Superintendan kompleks itu Dk Suhaila Pg Suhaimi berkata replika berukuran tujuh kaki lebar dan 18 kaki panjang itu diperbuat daripada 427 botol mineral dan turut melambangkan kekuatan semangat insan dalam mengatasi cabaran.

"Para pelatih, di bawah jagaan pusat kecemerlangan untuk OKU ini, bertungkus lumus selama tiga minggu sejak 1 Ogos untuk menyiapkan projek tersebut.

"Mereka dibimbing dan dibantu oleh 42 kakitangan, yang memastikan setiap peserta menyumbang kepada pembinaan bendera ini," katanya kepada Bernama hari ini.

Dk Suhaila berkata pelatih-pelatih OKU itu mempamerkan semangat berpasukan, ketekunan dan rasa bangga dalam kerja mereka bagi menyiapkan projek itu menjelang Hari Kebangsaan hujung minggu ini. 

"Replika yang telah siap itu berdiri sebagai simbol perpaduan dan daya tahan, sebagai lambang semangat nasional Malaysia yang akan menyambut hari kemerdekaannya.

“Projek yang telah menjadi projek tahunan itu, lebih sekadar pemasangan seni; ia ialah bukti kemampuan individu kurang upaya apabila diberikan sokongan dan peluang yang betul,” katanya.

Inisiatif itu juga bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai potensi OKU serta menggalakkan penyertaan lebih besar mereka dalam masyarakat.

“Ketika negara bersiap sedia untuk menyambut Hari Kebangsaan yang ke-67, kisah 47 pelatih ini menjadi peringatan bahawa dengan keazaman dan sokongan, cabaran yang paling getir dapat diatasi,” katanya.

Dk Suhaila berkata pencapaian itu bukan sahaja mencerminkan kerja keras mereka tetapi juga harapan dan inspirasi untuk semua rakyat Malaysia.

-- BERNAMA  

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan