AM

AstraZeneca, KKM Membuka Laluan Menuju Penyelesaian Penjagaan Kesihatan Lanjutan

30/09/2024 10:24 AM

KUALA LUMPUR, 30 Sept (Bernama) -- Kementerian Kesihatan (KKM) baru-baru ini melawat kemudahan penyelidikan dan pembangunan AstraZeneca, The Discovery Centre (The DISC) dalam usaha meningkatkan keupayaan penjagaan kesihatan negara melalui perkongsian pengetahuan secara kolaboratif.

The DISC yang terletak dalam Kampus Bioperubatan Cambridge di United Kingdom menempatkan makmal AstraZeneca yang berdekatan dengan hospital terkemuka Universiti Cambridge, pelbagai institusi penyelidikan dan syarikat bioteknologi untuk memupuk budaya perkongsian dan inovasi terbuka.

Dalam kenyataannya, AstraZeneca memaklumkan kemudahan penyelidikan dan pembangunan bernilai RM5.5 bilion (bersamaan dengan £1 bilion) dilengkapi dengan robotik canggih, saringan pemprosesan tinggi dan teknologi dipacu kecerdasan buatan (AI).

“The DISC seiring dengan fokus AstraZeneca pada ubat khas dan ketepatan, dan ia berfungsi sebagai hab untuk penemuan dan pembangunan terapeutik generasi akan datang termasuk terapi berasaskan nukleotida, penyuntingan genetik dan sel,” menurut kenyataan itu.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad dalam kenyataan sama berkata tawaran penjagaan kesihatan itu perlu bergerak lebih cepat, bagi memastikan rakyat kekal sihat dan mendapat sokongan yang mereka perlukan apabila diperlukan.

“Kami kagum dengan inovasi teknologi yang dibangunkan oleh AstraZeneca di The DISC. Apabila Malaysia semakin maju, kami percaya bahawa perkongsian awam-swasta sebagai sebahagian daripada pendekatan seluruh negara, bukan sahaja dengan KKM tetapi bersama kementerian lain yang boleh memenuhi keperluan ini,” katanya.

Ketua Teknologi Maklumat Komersial (IT) dan Digital, Antarabangsa dan Jepun AstraZeneca Nick Passey berkata inovasi dalam kesihatan digital, mempunyai potensi besar untuk dimanfaatkan sistem kesihatan.

“Kami telah melihat daripada kerjasama kami merentasi industri sains hayat, baik di UK mahupun di seluruh dunia, potensi penyelesaian ini untuk menangani cabaran penjagaan kesihatan secara adil dalam skala yang besar,” katanya.

Presiden AstraZeneca Malaysia Vinod Narayanan pula berkata AstraZeneca Malaysia, tetap komited untuk bekerjasama dengan KKM dan entiti kerajaan yang berkaitan, bagi memastikan penjagaan yang tepat pada masanya dan berkesan untuk rakyat Malaysia.

“Fokus kami untuk memanfaatkan inovasi teknologi bagi membuktikan sokongan berterusan kami untuk mencapai matlamat penjagaan kesihatan negara,” katanya.

Menurut kenyataan itu lawatan KKM ke The DISC merupakan satu langkah penting dalam mengukuhkan kerjasama dan meneruskan projek kolaboratif yang memberi impak, menekankan komitmen AstraZeneca yang tidak berbelah bahagi untuk menyokong agenda penjagaan kesihatan Malaysia.

Sementara itu, dalam mengembangkan inisiatif digital dan AI, AstraZeneca Malaysia telah meluaskan fokusnya daripada sinar-X dada yang dikuatkuasakan AI untuk mengesan kanser paru-paru kepada ekokardiografi ultrabunyi untuk diagnosis kegagalan jantung, yang telah menyaring 40,000 individu berisiko tinggi setakat ini.

Melalui lawatan strategik dan kerjasama, AstraZeneca menyasarkan untuk menggunakan AI tambahan dan penyelesaian digital bagi menyokong agenda kesihatan digital KKM, bergerak ke arah penjagaan kesihatan tepat untuk rakyat.

“Kemajuan terkini AI, terutamanya dalam pengimejan perubatan dan kesihatan populasi tepat menggunakan pemodelan ramalan, telah meningkatkan ketepatan kami dalam membuat diagnosis dan merawat pesakit.

“Ini telah membawa kepada hasil yang lebih baik untuk pesakit, dengan peningkatan sekitar 10 hingga 30 peratus dalam pelbagai bidang seperti radiologi, onkologi dan pengesanan kanser payudara,” menurut kenyataan itu.

Menurut kenyataan AstraZeneca, pemodelan ramalan dalam kesihatan penduduk telah membantu mengenal pasti pesakit berisiko tinggi, yang membawa kepada rawatan tepat dan hasil kesihatan yang lebih baik dengan peningkatan sehingga 20 peratus.

“Model kerjasama AstraZeneca dengan rakan kongsi ekosistem mencerminkan komitmennya untuk memupuk persekitaran dengan industri, kerajaan dan ahli akademik bekerjasama secara lancar bagi memacu kemajuan dalam penjagaan kesihatan.

“Pendekatan ini memastikan bahawa penyelesaian inovatif disepadukan dengan lancar, secara menyeluruh menangani keperluan penjagaan kesihatan dunia sebenar dengan cara yang mampan,” menurut kenyataan itu.

AstraZeneca ialah sebuah syarikat biofarmaseutikal global yang diterajui sains, memfokuskan kepada penemuan, pembangunan dan pengkomersialan ubat preskripsi dalam onkologi, penyakit jarang jumpa dan biofarmaseutikal termasuk kardiovaskular, buah pinggang dan metabolisme serta pernafasan dan imunologi.

Berpusat di Cambridge, UK, ubat-ubatan hasil inovasi AstraZeneca dijual di lebih 125 negara dan digunakan oleh jutaan pesakit di seluruh dunia. Sila lawati www.astrazeneca.com atau ikuti platform media sosial syarikat di Facebook dan Instagram @AstraZeneca.

-- BERNAMA

 

Penafian: Ini adalah artikel advertorial berbayar. BERNAMA tidak bertanggungjawab terhadap kandungan, ketepatan dan pendapat yang disiarkan dalam artikel ini.


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan