EKONOMI

Belanjawan 2025: MPOB Harap Kerajan Bantu Penanam Pulih Semula Pokok Sawit Tidak Produktif

09/10/2024 10:02 AM

Oleh Danni Haizal Danial Donald

KUALA LUMPUR, 9 Okt (Bernama) -- Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) berharap kerajaan akan membantu penanam mempercepatkan aktiviti penanaman semula bagi memulihkan pokok kelapa sawit yang tidak produktif dan tua dalam Belanjawan 2025, untuk meningkatkan produktiviti sektor tersebut.

Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir, berkata usaha ini akan memastikan pertumbuhan berterusan sektor tersebut sambil menangani isu kebimbangan terhadap alam sekitar.

Beliau berkata satu lagi keutamaan penting adalah untuk menangani cabaran pengawalseliaan yang disebabkan oleh Peraturan Penyahhutanan Kesatuan Eropah (EUDR).

“Beberapa keutamaan bagi sektor kelapa sawit melibatkan peningkatan produktiviti. Memandangkan tanah suai tani di Malaysia adalah terhad, pengembangan selanjutnya tidak dapat dilaksanakan, terutamanya dengan keperluan untuk mengekalkan keseimbangan antara pertumbuhan industri dan kelestarian alam sekitar.

“Oleh itu, tumpuan diberikan untuk memaksimumkan produktiviti ladang sedia ada, yang boleh dicapai melalui penggunaan teknologi baharu dan penanaman semula dengan bahan tanaman yang menghasilkan hasil tinggi,” katanya kepada Bernama hari ini.

Ahmad Parveez berkata pengukuhan pensijilan kelestarian Malaysia, khususnya melalui Skim Pensijilan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO), akan menjadi penting untuk mengekalkan akses kepada pasaran kritikal seperti Kesatuan Eropah.

“Dasar yang menggalakkan penggunaan teknologi baharu, seperti kemajuan Industri 4.0 untuk menambah baik mekanisasi dan mengurangkan pergantungan kepada buruh di ladang, juga penting.

"Pembiayaan penyelidikan dan pembangunan perlu memberi tumpuan kepada bidang seperti pertanian jitu, pembangunan bahan tanaman yang menghasilkan hasil tinggi, dan langkah-langkah kelestarian untuk meningkatkan biodiversiti dan melindungi alam sekitar," katanya.

Ahmad Parveez berkata sokongan terhadap inisiatif menggalakkan ekonomi sirkular, termasuk meningkatkan sisa daripada produk sampingan kelapa sawit, akan menjadi penting bagi pertumbuhan jangka panjang sektor tersebut.

“Sejak 10 tahun lepas (2013-2023), keluasan kawasan pokok sawit tua berusia lebih 25 tahun telah meningkat sebanyak 5.1 peratus setahun, ditambah pula dengan kadar penanaman semula yang berada di bawah paras yang disyorkan, sekali gus menyebabkan penurunan produktiviti semasa  tempoh tersebut.

“Kami percaya ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kekangan kewangan yang dihadapi oleh ramai pemain industri. Kami berharap untuk melihat lebih banyak insentif disediakan bagi inisiatif penanaman semula, kerana sebahagian besar pokok yang menua mengurangkan hasil keseluruhan,” katanya.

Ahmad Parveez turut mencadangkan kerajaan memperkenalkan dasar atau bantuan kewangan untuk mempercepatkan aktiviti penanaman semula membabitkan syarikat perladangan, yang akan memberi manfaat besar kepada sektor itu.

Beliau berkata skim insentif untuk jentera khususnya bagi aktiviti kutipan infield perlu dipertimbangkan bagi menggalakkan pekebun meningkatkan tahap penggunaannya bagi mengurangkan kebergantungan terhadap buruh.

“Penggunaan jentera telah terbukti mengurangkan penggunaan buruh dan meningkatkan produktiviti buruh. Kami juga berharap terdapat beberapa insentif untuk memerangi isu perosak dan penyakit terutamanya untuk pekebun kecil bebas kerana faktor ini juga menghalang produktiviti.

"Dasar yang didorong ke arah mempertingkatkan pelaksanaan Pengurusan Perosak Bersepadu untuk menangani isu-isu utama seperti serangan ulat bulu akan sangat menguntungkan industri terutamanya membantu pekebun kecil dalam memerangi ancamannya terhadap pendapatan dan mata pencarian mereka," katanya.

Mengenai agenda kawalan iklim dan pengurusan, inisiatif ke arah penggunaan teknologi seperti analisis data dan kecerdasan buatan untuk memantau pertukaran gas rumah hijau di ladang juga akan membolehkan negara meletakkan asas yang kukuh untuk memahami dinamik dan membangunkan pendekatan yang sistematik dan saintifik.

“Dengan menangani bidang ini, sektor itu bukan sahaja akan mencapai hasil lebih tinggi tetapi juga mengukuhkan prestasi eksportnya kerana peningkatan produktiviti akan menjadikan minyak sawit Malaysia lebih berdaya saing di pasaran antarabangsa,” kata Ahmad Parveez.

Kementerian Perladangan dan Komoditi baru-baru ini telah mengemukakan dua cadangan kepada Kementerian Kewangan untuk dipertimbangkan untuk dimasukkan dalam Belanjawan 2025 iaitu semakan semula levi untung untung (WPL) minyak sawit dan peruntukan tambahan bagi program penanaman semula sawit.

Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata beliau berharap kerajaan akan mempertimbangkan peruntukan tambahan bagi Skim Insentif Pembiayaan Tanam Semula Kelapa Sawit Pekebun Kecil (TSPKS) untuk dimasukkan dalam belanjawan.

Beliau berkata hampir 1.5 juta hektar ladang kelapa sawit sedang kini diuruskan oleh pekebun kecil.

“Tahun lepas, kerajaan memperuntukkan RM100 juta untuk TSPKS 2.0, 50 peratus daripadanya sebagai geran dan 50 peratus sebagai pinjaman. Bagaimanapun, saya percaya lebih banyak pembiayaan diperlukan untuk penanaman semula kelapa sawit untuk memastikan eksport Malaysia pada masa depan tidak terjejas,” katanya.

Sementara itu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menekankan bahawa kerajaan MADANI terus komited untuk memperkukuh industri minyak sawit negara.

Beliau berkata kerajaan terus mengadakan perbincangan dengan pelbagai sektor masyarakat termasuk penggiat industri menjelang pembentangan Belanjawan 2025 pada 18 Oktober depan.

“Semasa sesi libat urus, kami menangani beberapa isu kritikal seperti kekurangan pekerja asing dan kadar pengeluaran minyak sawit yang rendah. Selain itu, perbincangan tertumpu kepada meningkatkan aktiviti hiliran untuk menjamin kemampanan jangka panjang industri minyak sawit,” kata Anwar menerusi hantaran di platform X beliau.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan