EKONOMI

UOB Malaysia Lancar Program Pembiayaan Mampan Sehingga RM1 Bilion Untuk Sektor OGSE

14/10/2024 03:20 PM

KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- United Overseas Bank (Malaysia) Bhd hari ini melancarkan Program Pembiayaan Vendor Mampan (SVFP) yang menawarkan pembiayaan sehingga RM1 bilion untuk menyokong sektor perkhidmatan dan peralatan minyak dan gas (OGSE) Malaysia dalam usaha penyahkarbonan dan peralihan tenaga.

Dalam satu kenyataan, bank itu berkata pembiayaan itu disediakan untuk membantu pembekal OGSE menyertai Program Sokongan Pembekal Petronas (PSSP).

Ketua Pegawai Eksekutif UOB Malaysia Ng Wei Wei berkata pelancaran SVFP mencerminkan komitmen bank dalam membantu peralihan sektor OGSE ke arah kemampanan.

“Memandangkan Petronas adalah rakan kongsi kami yang dihargai, kami berbesar hati untuk memberikan sokongan kepada pembekal mereka, yang kebanyakannya perusahaan kecil dan sederhana bagi membantu memulakan perjalanan penyahkarbonan mereka.

“Pembiayaan ini juga akan membantu sektor OGSE negara kekal berdaya saing dalam rantaian nilai global, dengan jangkaan yang lebih tinggi terhadap peraturan berkaitan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang dilaksanakan di seluruh dunia,” katanya.

Bank itu berkata pembiayaan itu merangkumi penyelesaian pembiayaan peralihan dengan kadar kompetitif yang disesuaikan untuk syarikat OGSE yang menyertai PSSP.

"Ia juga termasuk insentif untuk syarikat yang terlibat memulakan inisiatif penyahkarbonan mereka, seperti penerapan penggunaan tenaga boleh baharu, peningkatan kecekapan tenaga, langkah pengurangan pelepasan, dan elektrifikasi kenderaan.

“SVFP juga memperkenalkan langkah untuk syarikat OGSE menjejaki dan menunjukkan kemajuan dalam amalan kemampanan mereka. Ini termasuk melengkapkan modul pembinaan kapasiti, mewujudkan pelaporan gas rumah hijau (GHG) asas, dan menunjukkan pengurangan GHG tahunan,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan