EKONOMI

DAT Percepat Sasaran Malaysia Capai Status Negara Berpendapatan Tinggi - Bank Dunia

14/10/2024 06:02 PM

KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Penerimagunaan yang meluas dan peningkatan teknologi pertanian digital (DAT) akan mempercepat perjalanan Malaysia untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi, menurut laporan Bank Dunia.

Pengarah Negara Bank Dunia bagi Filipina, Malaysia dan Brunei Dr Zafer Mustafaoğlu berkata Bank Dunia telah bekerjasama dengan Kementerian Ekonomi mengenai perkara ini dan telah menyediakan laporan mengenai pengintegrasian dan penggunaan teknologi digital dalam pertanian.

"Kami telah memuktamadkan laporan itu dan menjangka untuk terus mengusahakan perkara ini dan membincangkan langkah seterusnya," kata Mustafaoğlu selepas pelancaran laporan Malaysia Economic Monitor: Farming the Future: Harvesting Malaysia’s Agricultural Resilience through Digital Technologies di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan media mengenai penglibatan Bank Dunia dengan kerajaan Malaysia untuk mempercepat penggunaan teknologi dalam sektor pertanian.

Menurut laporan itu, DAT boleh memacu pertumbuhan ekonomi dengan meningkatkan produktiviti dalam sektor pertanian kritikal berstruktur negara melalui teknologi seperti Sistem Kedudukan Sejagat, dron dan sensor.

Laporan itu turut menekankan mengenai pemulihan dalam sektor pertanian baru-baru ini, yang meningkat sebanyak 7.2 peratus pada suku kedua tahun ini.

Ini sejajar dengan prospek ekonomi Malaysia yang positif, dengan unjuran pertumbuhan ekonomi keseluruhan sebanyak 4.9 peratus pada 2024, meningkat daripada 3.7 peratus pada 2023, katanya.

Mustafaoğlu berkata kerajaan Malaysia berminat untuk memanfaatkan teknologi dalam pertanian, yang diiktiraf sebagai sektor utama untuk masa depan.

Laporan itu antara lain menggariskan tindakan khusus untuk memastikan ekonomi luar bandar dan sektor agro makanan mendapat manfaat sepenuhnya daripada DAT, termasuk peningkatan pembiayaan untuk barangan awam bagi menyediakan sumber yang diperlukan untuk pelaksanaan DAT yang berkesan dan pelaburan lebih besar dalam ekosistem inovasi untuk memupuk pembangunan dan menggalakkan inovasi dalam DAT.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan