PASARAN > BERITA

Pasaran Getah Ditutup Tinggi

14/10/2024 07:20 PM

KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Pasaran getah Kuala Lumpur ditutup tinggi pada Isnin, menjejaki prestasi pasaran niaga hadapan getah serantau.

Seorang peniaga berkata pengeluaran getah asli yang terhad berikutan ramalan cuaca buruk melanda kawasan pengeluaran Asia Tenggara terus menyokong pasaran, apabila agensi metereologi Thailand memberi amaran hujan lebat yang mungkin menyebabkan banjir kilat minggu ini.

Bagaimanapun, kenaikan selanjutnya dihadkan oleh penurunan harga minyak mentah susulan sentimen pasaran terjejas oleh ketidaktentuan masa dan skala pakej rangsangan China, ditambah dengan peningkatan konflik di Timur Tengah.

Indeks harga pengguna China meningkat pada kadar yang lebih perlahan daripada jangkaan pada 0.4 peratus tahun ke tahun pada September, luar daripada jangkaan bahawa ia akan kekal pada 0.6 peratus pada bulan sebelumnya.

Lembaga Getah Malaysia (LGM) melaporkan harga Getah Mutu Malaysia 20 (SMR 20) naik 16.5 sen kepada 870 sen sekilogram, manakala lateks pukal meningkat tiga sen kepada 752 sen sekilogram.

Pada 5 petang, harga SMR 20 berada pada 864 sen sekilogram, manakala lateks pukal pada 753.5 sen sekilogram.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan