SUKAN > BERITA

JINQ EN MAHU SAMBAR SATU LAGI EMAS ACARA 200M KUAK DADA DI AUG

27/06/2024 01:42 PM

Daripada Nurul Izzati Mansor

SURABAYA, 27 Jun (Bernama) -- Selepas menyambar satu emas dalam acara 50meter (m) kuak dada, perenang wanita negara Phee Jinq En mahu membolot satu lagi emas, kali ini menerusi 200m kuak dada esok pada Sukan Universiti ASEAN (AUG) 2024. 

Setelah gagal melayakkan diri ke Olimpik Paris, beliau berkata keputusannya untuk menyertai AUG adalah tepat apabila berjaya menyumbang emas buat kontinjen negara semalam.

"Saya datang ke sini (AUG 2024) disebabkan saya tidak dapat ke Sukan Olimpik Paris 2024 dan tiada apa lagi (pertandingan) untuk saya bagi saingan musim ini. 

"Kemenangan di sini memang sudah dijangka kerana ini adalah salah satu acara terbaik saya," katanya ketika ditemui pemberita di kolam renang Komite Olahraga Nasional Indonesia (KONI).

Perenang berusia 26 tahun itu mempamerkan aksi bertenaga untuk meraih emas dalam acara 50m kuak dada wanita dengan catatan 32.03 saat (s). 

Kemenangan itu sekali gus memberi pingat emas ketiga buat kontinjen negara selepas atlet judo, Nur Farrah Izzati Wallah menghadiahkan pingat emas pertama dalam acara bawah 52 kilogram (kg) dan Tan Khai Xin dalam acara renang 400m gaya bebas lelaki.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan