WILAYAH - SARAWAK > BERITA

MAHKAMAH RUSIA JATUHKAN HUKUMAN PENJARA 16 TAHUN TERHADAP WARTAWAN WSJ GERSHKOVICH

20/07/2024 08:00 AM

YEKATERINBURG, Rusia, 19 Julai (Bernama-Sputnik) -- Mahkamah Wilayah Sverdlovsk menjatuhkan hukuman penjara 16 tahun terhadap wartawan Wall Street Journal Evan Gershkovich atas tuduhan pengintipan, lapor koresponden Sputnik daripada bilik mahkamah pada Jumaat.

"Evan Gershkovich didapati bersalah, dijatuhi hukuman penjara selama 16 tahun di koloni keselamatan tinggi," kata hakim semasa mengumumkan keputusan mahkamah.

Pejabat pendakwa  akan memutuskan keundangan hukuman dalam kes pengintipan itu selepas menelitinya, kata Ketua Jabatan Kehakiman Jenayah Pejabat Pendakwa Wilayah Sverdlovsk, Mikael Azdoev, kepada pemberita.

"Keputusan mengenai keundangan hukuman itu akan dibuat selepas ia diterima dan dikaji," kata Azdoev.

Beliau berkata mahkamah telah dengan yakin menubuhkan dan mendokumentasikan bahawa Gershkovich, atas arahan Agensi Perisikan Pusat (CIA), mengumpul maklumat rahsia di Wilayah Sverdlovsk pada Mac 2023 mengenai aktiviti Uralvagonzavod dalam pengeluaran dan pembaikan peralatan ketenteraan.

Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov berkata pada sidang akhbar selepas lawatannya ke Amerika Syarikat sebagai sebahagian daripada kepresidenan Rusia di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bahawa Moscow mempunyai bukti penglibatan wartawan Gershkovich dalam aktiviti pengintipan, dan perkhidmatan perisikan Rusia dan Amerika Syarikat (AS) sedang berhubung mengenai kemungkinan pertukaran.

Sementara itu, Presiden AS Joe Biden berkata pada Jumaat bahawa Amerika Syarikat akan terus "berusaha keras" untuk memastikan pembebasan Gershkovich.

"Hari ini, Evan Gershkovich menerima hukuman 16 tahun di penjara Rusia, walaupun tidak melakukan sebarang jenayah. Sebaliknya, beliau disasarkan oleh Kerajaan Rusia kerana beliau seorang wartawan dan seorang rakyat Amerika. Kami berusaha keras untuk pembebasan Evan dan akan terus melakukannya," kata Biden dalam satu kenyataan.

--BERNAMA-SPUTNIK

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan