WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Aaron-Wooi Yik Tidak Sangka Mampu Bangkit

05/08/2024 01:22 AM

Daripada Vikneswaran Raman

PARIS, 4 Ogos (Bernama) -- Gandingan negara Aaron Chia-Soh Wooi Yik tidak menyangka mampu bangkit dari ambang kekalahan untuk menghadiahkan pingat pertama buat Malaysia di temasya Sukan Olimpik Paris 2024, hari ini.

Aaron-Wooi Yik yang ketinggalan 16-20 pada set kedua menentang Kim Astrup-Anders Skaarup Rasmussen dari Denmark, berjaya mengejar empat mata untuk mengheret perlawanan ke set penentuan sebelum memenangi aksi penentuan gangsa 16-21, 22-20, 21-19 di Porte de La Chapelle Arena.

Mengulas mengenai kebangkitan menakjubkan itu, Aaron berkata mereka tidak yakin boleh menang ketika hanya satu mata untuk memberikan kemenangan kepada wakil Denmark tetapi semangat juang tinggi mengiringi kebangkitan mereka untuk melakar kemenangan berharga buat kontinjen negara.

“Perlawanan tadi bukan mengenai corak permainan atau lain tetapi tentang mental… Kita tidak pernah putus asa dan percaya antara satu sama lain, itu sahaja. Kita memang tidak yakin walaupun pernah buat kebangkitan di kejohanan Jelajah Dunia kerana ini Olimpik.

“Namun, kita tetap mahu lawan walaupun satu mata, kita tidak mahu putus asa sampai mata terakhir. Ia merupakan satu kebangkitan luar biasa dalam kejohanan besar ini. Mungkin ada yang kata pingat gangsa lagi, tiada peningkatan dan konsisten menang gangsa, tapi ia bergantung kepada cara anda menyatakannya,” katanya.

Aaron berkata walaupun mereka bangga dengan kejayaan meraih pingat buat negara, tetapi tidak berniat untuk meraikannya secara besar-besaran kerana sasaran sebenar mereka adalah pingat emas. 

Ditanya mengenai perancangan seterusnya, beliau berkata selepas berehat beberapa hari, mereka akan meneruskan perjuangan dalam baki kejohanan Jelajah Dunia tahun ini.

“Selepas itu, saya rasa tahun depan sudah kena mulakan persiapan (untuk Olimpik) Los Angeles 2028 (LA28),” katanya. 

Sementara itu, Wooi Yik berkata mereka berjaya mengatasi Astrup-Rasmussen dengan meningkatkan variasi dan kekebalan dalam pertahanan.

“Dari situ mereka pun dah sangat gementar dan kita pun dapat rasakan juga, jadi kita lepaskan (mengembalikan bulu tangkis) dan tidak buat kesilapan mudah. Apabila mereka rasa tekanan itu, kita ada peluang untuk dapatkan mata.

“Kepada semua penyokong yang sentiasa berada bersama kami, sejak kali pertama dapat gangsa di Tokyo, saya dan harap akan lebih baik di LA28. Mungkin kita tak capai apa yang Malaysia inginkan, tapi bagaimana kita hadapi kekalahan di separuh akhir, dan lawan untuk gangsa hari ini, bukan semua orang boleh lakukan,” katanya. 

Aaron-Wooi Yik terlepas peluang untuk menukar warna pingat ke emas atau perak, selepas tewas 19-21, 21-15, 17-21 kepada beregu utama dunia Liang Wei Keng-Wang Chang dari China dalam pertarungan separuh akhir yang sengit pada Jumaat.

Di Tokyo 2020, Aaron-Wooi Yik berjaya menewaskan bekas juara dunia dari Indonesia Mohamad Ahsan-Hendra Setiawan untuk membawa pulang pingat gangsa.

Dalam pada itu, jurulatih beregu lelaki kebangsaan Tan Bin Shen berkata Aaron-Wooi Yik telah mempamerkan aksi lebih berkualiti sepanjang kempen Olimpik kali ini. 

“Mereka dapat belajar cara menangani sendiri permainan, corak permainan dan bagaimana untuk mengatasi benda mereka tak suka yang mereka kena main. Mereka faham itulah standard yang mereka perlukan untuk menang kejohanan utama.

“Bagi saya, sejak gangsa 2020, persiapan mereka ke Paris 2024 memang dah beri terbaik sebab sasarkan emas. Mereka betul-betul berikan segalanya, saya memang nampak pengorbanan dan usaha mereka dalam dan luar gelanggang,” katanya.

Aaron-Wooi Yik memulakan kempen di Paris 2024 dengan kemenangan terhadap Ben Lane-Sean Vendy dari Great Britain dan Adam Dong-Nyl Yakura dari Kanada, sebelum tewas kepada Liang Wei Keng-Wang Chang dari China dalam saingan peringkat Kumpulan A. 

Mereka kemudian mengatasi Satwiksairaj Rankireddy-Chirag Shetty dari India pada suku akhir, namun sekali lagi tunduk kepada Wei Keng-Chang pada separuh akhir.

Pada aksi final, beregu China itu tumpas 17-21, 21-17, 19-21 kepada juara bertahan Lee Yang-Wang Chi Lin dari Taiwan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan