WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Penganggur Rugi RM174,000 Ditipu Skim Pelaburan Tidak Wujud

13/08/2024 10:24 PM

ALOR SETAR, 13 Ogos (Bernama) -- Seorang penganggur mengalami kerugian lebih RM174,000 akibat  terpedaya dengan skim pelaburan tidak wujud di Kuala Ketil, Baling sejak enam tahun lepas. 

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah Supt Loi Yew Lik berkata mangsa berusia 33 tahun diperkenalkan dengan skim pelaburan itu oleh seorang rakannya dan melabur sebanyak RM10,000 bermula Dis 2018.

"Pengadu telah membuat bayaran modal sebanyak 21 kali transaksi ke akaun bank sama hingga berjumlah RM174,270 dan tidak mendapat sebarang keuntungan.

"Pengadu dijanjikan mendapat keuntungan dalam tempoh masa sebulan, namun sehingga laporan polis dibuat pengadu tidak menerima sebarang pulangan dan mulai curiga serta syak dirinya ditipu," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Kuala Ketil pada 5.49 petang semalam.

Loi berkata siasatan polis mendapati pelaburan itu adalah palsu dan kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

"Orang ramai dinasihatkan agar berhati-hati dengan tawaran pelaburan yang menjanjikan pulangan keuntungan yang lumayan agar tidak menjadi mangsa sindiket pelaburan yang tidak wujud," katanya.

Beliau berkata semakan boleh dibuat dengan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan laman sesawang https://semakmule.rmp.gov.my sebelum membuat pelaburan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan