WILAYAH - UTARA > BERITA

Kedah Perlu Lakukan Melalui Mahkamah Jika Mahu Tuntut Caj Air Mentah - Chow

26/08/2024 07:54 PM

GEORGE TOWN, 26 Ogos (Bernama) -- Kerajaan Pulau Pinang mengesa Kerajaan Kedah untuk melakukan melalui mahkamah dan bukan di media atau secara terbuka jika mahu menuntut bayaran caj air mentah Sungai Muda yang diambil negeri itu.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata beliau sendiri telah berulang kali memberi penjelasan mengenai pendirian Pulau Pinang berhubung isu itu dengan Kerajaan Kedah sepatutnya memulakan tuntutan berkenaan di mahkamah.

"Kerajaan Pulau Pinang sekali lagi menegaskan sebarang tuntutan caj air mentah yang diambil Pulau Pinang melalui Sungai Muda perlu melalui proses mahkamah namun sehingga kini perkara itu tidak dilakukan oleh Kedah, sebaliknya tuntutan berkenaan hanya dibuat menerusi percakapan semata-mata.

''Saya tidak pernah menerima surat tuntutan dari mahkamah oleh Kerajaan Kedah, sepatutnya Kedah memulakan tuntutan melalui mahkamah supaya mahkamah dapat putuskan tuntutan ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pelancaran Soft Launch Aplikasi Terbaru One Click Hub di Komtar hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas laporan akhbar hari ini bahawa dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Kerajaan Kedah dilaporkan akan terus menuntut bayaran caj air mentah dari Pulau Pinang yang ketika ini mendapat 84 peratus sumber airnya dari Sungai Muda, Kedah.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Sumber Asli, Bekalan Air, Sumber Air dan Alam Sekitar negeri Mohamad Yusoff@Munir Zakaria dilaporkan berkata  Pulau Pinang masih gagal membuat bayaran walaupun satu sen kepada Kedah biarpun tuntutan dibuat sejak 2010.

Sebagai rekod, Kedah sebelum ini mengemukakan tuntutan bertulis kepada Pulau Pinang untuk mengenakan caj air mentah sebanyak RM50 juta setahun berikutan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) mendapat bekalan air dari Sungai Ulu Muda yang berpunca dari Kedah.

Bagaimanapun, Chow sebelum ini dilaporkan berkata penggunaan air oleh Pulau Pinang dari sungai khususnya di kawasan sempadan negeri itu adalah sejajar hak dan undang-undang antarabangsa.

Berikutan itu, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mengumumkan Kerajaan Kedah melantik panel peguam untuk menguruskan tuntutan caj air mentah diambil Pulau Pinang melalui Sungai Muda.

Mengulas lanjut, Chow berkata memang jelas dari segi undang-undang Pulau Pinang mengambil air Sungai Muda dari sempadan negeri itu.

“Perkara ini dikawal oleh undang-undang, siapa yang tidak puas hati boleh ambil tindakan undang-undang," katanya.

Beliau berkata tuntutan terbaharu caj air mentah dari Kedah itu boleh dianggap sebagai satu permainan politik oleh pemimpin negeri berkenaan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan