WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Dasar Kerajaan MADANI Tidak Ketepikan Kepentingan Kumpulan Miskin - PM Anwar

30/08/2024 11:01 AM

KUALA LUMPUR, 30 Ogos (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menegaskan dasar yang diambil Kerajaan MADANI tidak akan mengenepikan kepentingan kumpulan miskin di negara ini.

Mengambil contoh majlis pecah tanah Residensi Suria MADANI di Taman Desa di sini semalam, Perdana Menteri berkata ia adalah projek yang memberi manfaat dan keselesaan kepada kumpulan yang kurang berkemampuan untuk tinggal di bandar.

“Dewan Bandaraya Kuala Lumpur beri kelulusan dalam tempoh 45 hari...rekod sebelum merdeka sampai sekarang kerana selalunya kelulusan itu antara lapan bulan hingga satu tahun dua bulan. Tapi kalau syarikat itu sediakan umpamanya geotech study, EIA  (Environmental Impact Assessment) dan seluruhnya dengan mantap, tak ada sebab tidak boleh diberikan kelulusan dengan begitu cepat.

“Saya syukur kerana dalam masa singkat kita tunjukkan bukti pelaksanaan dengan lebih berkesan. Bila kita luncur projek perumahan rakyat MADANI RM200,000 ke bawah di Taman Desa, jadi berdekatan dengan kawasan perumahan tinggi (mewah),” katanya.

Anwar berkata demikian semasa berucap pada Majlis Perasmian Pecah Tanah Kerian Integrated Green Industrial Park (KIGIP) di Bagan Serai, Perak hari ini.

Anwar berkata ada penduduk yang tulis bantahan kepada beliau dengan mengatakan projek berkenaan tidak sesuai kerana melibatkan bangunan tinggi, yang mungkin akan menjejaskan kebersihan dan kesesakan di kawasan sekitarnya.

Menjawab persoalan itu, beliau berkata perumahan mewah yang dibangunkan di kawasan itu dahulunya dibina di atas tanah kampung dan ada sebahagian tanahnya dibeli dengan harga yang murah.

“Jadi siapa yang mencuci, siapa yang akan baiki elektrik, siapa yang akan sediakan kemudahan-kemudahan lain kalau bukan pekerja-pekerja kelas bawahan. Di mana mereka harus tinggal? di ceruk rantau?… tidak munasabah.

“Saya tidak memperdulikan bantahan itu asalkan rumah itu tiga bilik, 800 kaki persegi, pengurusan dan penyelenggaraan baik, ada taman hijau, ada taman permainan, jaminan kebersihan, memadailah. Jika tidak (tidak ada projek perumahan rakyat), kita ada satu dasar mengingatkan kepada karya Charles Dickens ‘A tale of two Cities’ iaitu ada satu kota indah di mana ada kelompok paling miskin dan ada kelompok maha kaya.

Justeru Anwar berkata Kerajaan MADANI harus mengenepikan dasar yang meremehkan kepentingan kelompok yang lebih miskin.

“Saya harap ini jadi satu pengajaran kepada semua bandar-bandar dan kota-kota,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan