WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Indonesia Jenama Semula Pesta Perdagangan Untuk Bina Sinergi Kukuh Dengan Kemboja

14/09/2024 05:20 PM

Oleh Vijian Paramasivam

PHNOM PENH, 14 Sept (Bernama) -- Indonesia dan Kemboja sedang memperkukuh kerjasama dua hala dengan menjalin perkongsian strategik bagi memajukan diplomasi perdagangan.

Selepas perdagangan dua hala mereka melepasi paras AS$1 bilion tahun lepas, kedua-dua negara anggota ASEAN ini menetapkan momentum baharu untuk memperdalam hubungan dan meningkatkan angka berkenaan.

Pada Jumaat, Indonesia menjenamakan semula edisi ke-14 kempen perdagangan dan pelancongannya di negara ini dengan menganjurkan ekspo "Sousdey Indonesia", bertujuan mengukuhkan keyakinan pasaran.

"Acara hari ini akan menjadi papan anjal bagi penglibatan kedua-dua negara, terutamanya menyediakan platform untuk sektor swasta meneroka potensi dan peluang luas untuk berkolaborasi serta menjalin perkongsian perdagangan dan pelaburan baharu," kata Menteri Perdagangan Kemboja Nimul Cham semasa pembukaan ekspo dua hari itu.

Penjenamaan semula ini selaras dengan ulang tahun ke-65 hubungan diplomatik dua hala dan mencerminkan hasrat Indonesia untuk lebih mendekati rakyat Kemboja.

Acara tahun ini merupakan pameran solo terbesar Indonesia di Kemboja, menampilkan 100 gerai berbanding 40 tahun lepas.

Sekitar dua pertiga daripada peserta pameran adalah syarikat berpangkalan di Indonesia, termasuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana daripada lapan sektor utama.

Pesta perdagangan "Sousdey Indonesia" mempamerkan produk daripada pelbagai industri, termasuk makanan dan minuman, fesyen, kraf tangan, automotif, perabot, perkakas rumah, farmaseutikal, logistik, dan institusi pendidikan.

Semasa berucap di acara itu, Duta Indonesia ke Kemboja Santo Darmosumarto menyatakan bahawa pameran itu mengatasi perdagangan dan pelancongan, menandakan pencapaian penting pada ulang tahun ke-65 hubungan dua hala antara kedua-dua negara.

"Masih banyak potensi yang boleh kita optimumkan untuk manfaat rakyat. Indonesia komited untuk terus membangunkan hubungan dan kerjasama yang kukuh dengan Kemboja.

Indonesia boleh menjadi pilihan bagi Kemboja untuk mengakses produk berkualiti tinggi dan meningkatkan  infrastruktur serta sektor perindustriannya yang sedang berkembang," kata beliau.

Hubungan dua hala ini mendapat momentum lanjut apabila Presiden Terpilih Prabowo Subianto melawat negara itu pada 6 September untuk memperdalam hubungan yang terjalin sejak 1950-an dan selepas itu.

Nimul berkata hubungan pelbagai bidang yang sedia ada sedang berkembang dan inisiatif promosi perdagangan yang dipacu sektor swasta seperti "Sousdey Indonesia" adalah ideal untuk meningkatkan hubungan ini ke tahap baharu.

"Ekspo ini akan mewujudkan sinergi hebat untuk perdagangan dua hala kita dan mempromosikan kerjasama antara Kemboja dan Indonesia dalam pelancongan, perdagangan, pertukaran budaya dan pelaburan.

Jumlah dagangan keseluruhan kita meningkat sebanyak 15 peratus tahun lepas dan saya yakin angka bagi 2024 akan lebih besar," kata Nimul.

Dengan kerjasama ekonomi dua hala yang kukuh, Indonesia telah menjadi rakan perdagangan keenam terbesar Kemboja.

Perdagangan dua hala dalam separuh pertama tahun ini mencecah US$579.4 juta dan dijangka melepasi jumlah dagangan tahun lepas sekitar US$1.1 bilion.

Indonesia, anggota G20, kini muncul sebagai kuasa ekonomi baharu di ASEAN dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak US$1 trilion, terbesar di rantau ini.

Didiami lebih 270 juta penduduk, ia menawarkan peluang perdagangan yang besar bagi pelabur, termasuk Kemboja yang sedang berkembang.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan