WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Serbuan Ke Atas Rumah Amal Hasil Siasatan, Risikan Selama Enam Bulan - KPN

14/09/2024 06:20 PM

KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) -- Serbuan ke atas 20 rumah kebajikan yang dikaitkan dengan Global Ikhwan Services and Business Holding (GISBH) berhubung dakwaan eksploitasi serta penderaan kanak-kanak adalah hasil risikan dan siasatan oleh pihak polis selama enam bulan.

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata pihaknya telah menyiasat syarikat itu sejak 2011 iaitu sebelum dakwaan terhadap GISBH tular di media sosial baru-baru ini.

Beliau berkata pihaknya juga telah bertemu dengan wakil Pusat Kajian Ajaran Sesat (PUKAS) enam bulan lepas.

"Mereka juga yang menyalurkan maklumat awal dan memudahkan siasatan semula pelbagai laporan polis yang dibuat terhadap GISBH,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Razarudin berkata polis turut menerima satu laporan yang dibuat oleh bekas ahli GISBH dari Negeri Sembilan namun ia telah ditarik balik.

“Wanita itu kemudian membuat laporan baharu dan polis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001,” katanya.

Beliau berkata wanita itu telah memberi polis satu petunjuk yang boleh dipercayai dan diambil tindakan.

Razarudin berkata walaupun siasatan sudah bermula enam bulan lepas, polis tidak terlambat untuk bertindak dan mereka hanya boleh membuat tangkapan selepas menerima petunjuk yang boleh dipercayai.

“Saya juga menyeru bekas ahli GISBH yang pernah membuat laporan polis sebelum ini dan menariknya balik selepas itu supaya tampil membantu siasatan,” katanya.

Pada Rabu lepas, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman menyerbu rumah amal terbabit yang terletak di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan serta menyelamatkan 402 individu masing-masing 201 lelaki dan 201 perempuan berumur lingkungan setahun hingga 17 tahun dipercayai milik sebuah syarikat didakwa mengeksploitasi kanak-kanak dan agama.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan