WILAYAH - SABAH > BERITA

Penduduk Sabah Teruja Nantikan Sambutan Hari Malaysia

15/09/2024 07:52 PM

KOTA KINABALU, 15 Sept (Bernama) -- Penduduk Sabah terutamanya di bandar raya ini teruja menantikan sambutan Hari Malaysia 2024 yang akan diadakan malam esok di Padang Merdeka di sini.

Pemandu van sewa Abdul Rahman Sarii, 34, berkata sambutan Hari Malaysia memberikan peluang kepadanya membawa dua anak berusia lapan dan 13 tahun melihat persembahan kebudayaan dan konsert melambangkan perpaduan rakyat negara ini.

"Sangat teruja kerana sambutan tahun ini (diadakan) dekat dengan rumah saya di Sembulan (Kota Kinabalu). Tak sabar tengok persembahan kebudayaan dan nyanyian serta saya mahu anak-anak kenal budaya Malaysia,” katanya yang berasal daripada etnik Bajau kepada Bernama.

Guru sekolah rendah, Nur Intan Laman, 27, pula berharap lebih ramai anak muda hadir ke sambutan itu bagi memahami kepentingan sejarah pembentukan Malaysia dan makna penyatuan sebagai rakyat negara ini.

“Bagi saya Hari Malaysia bukan sekadar cuti umum, sebaliknya simbol kepada penyatuan kita sebagai satu negara. Hal ini yang kita semua kena faham dan akan lihat simbol penyatuan itu malam esok. Saya harap murid-murid saya juga datang esok bersama-sama saya,” katanya.

Nur Intan berasal daripada etnik Dusun turut menantikan ucapan pemimpin pada sambutan itu terutama Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang diharap dapat membawa mesej perpaduan dan kemajuan bagi memastikan perpaduan rakyat lebih erat.

Siti Zahara Gumalang, 30, seorang peniaga kecil pula berkata Hari Malaysia mengingatkannya tentang kepayahan generasi terdahulu dalam membina sebuah negara sekali gus membolehkan rakyatnya hidup dalam keadaan aman damai.

“Saya akan hadir esok sebagai cara menghargai jasa generasi sebelum ini. Perpaduan sangat penting terutama dalam zaman moden sekarang. Kita tidak boleh lupa semua itu," katanya yang berketurunan suku kaum Rungus.

Tenaga pengajar Lembaga Kebudayaan Sabah, Wahyudi Saiem berkata sebanyak 150 penari akan terlibat dalam persembahan tarian pada sambutan Hari Malaysia 2024.

Beliau berkata persembahan akan membabitkan dua segmen yang bakal menampilkan keunikan kepelbagaian budaya di Malaysia iaitu Sambut Tamu dan Keluarga MADANI.

Persembahan tarian itu katanya adalah kerjasama daripada Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara (JKKN) Sabah, Lembaga Kebudayaan, badan bukan kerajaan (NGO) serta persatuan kebudayaan sekolah-sekolah di sekitar Kota Kinabalu.

 Sementara itu, tinjauan di Padang Merdeka pada petang ini mendapati kebanyakan peralatan dan pentas telah siap dipasang manakala petugas dilihat sedang melakukan persiapan akhir termasuk ujian suara dan cahaya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan