WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Katiravan Teroka Garisan Nazca Dalam Pengembaraannya Di Amerika Selatan

01/10/2024 04:43 PM

KUALA LUMPUR, 1 Okt (Bernama) -- Penunggang motosikal Malaysia Katiravan Subarayan meneruskan perjalanan epiknya merentasi Amerika Selatan minggu ini dengan meneroka beberapa tapak bersejarah dan budaya terkenal di Peru, termasuk Garisan Nazca yang terkenal di dunia dan ibu negara Lima.

Pesara juruelektrik berusia 63 tahun dari Melaka itu memulakan pengembaraan globalnya pada Januari 2023, menunggang motosikal BMW R 1200cc GSA yang diberi nama "Parameswara," dari Malaysia untuk mempromosikan kesedaran alam sekitar dan kebanggaan negara.

Dalam temu bual eksklusif dengan Bernama, beliau berkongsi pengalaman perjalanannya di Peru selepas pengembaraannya di beberapa negara Amerika Selatan, termasuk Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia dan Brazil.

“Pada 21 September, kira-kira 9.30 pagi, saya melawat Garisan Nazca dengan menaiki pesawat selama 35 minit dari Nazca dengan kos 463 sol (RM520), termasuk cukai lapangan terbang.

“Garisan Nazca ialah antara tarikan pelancong yang popular di Peru, di mana ada yang mengatakan garisan itu dilukis oleh makhluk asing,” katanya.

Garisan Nazca, satu siri geoglif purba yang besar terletak di Gurun Nazca di selatan Peru, dipercayai telah dicipta oleh tamadun Nazca antara 500 SM dan 500 M.

Meliputi kawasan hampir 1,000 kilometer (km) persegi dan menampilkan lebih 70 reka bentuk haiwan dan tumbuhan, Garisan Nazca pertama kali ditemukan pada 1920-an oleh pesawat komersial dan diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada 1994 untuk kepentingan budayanya.

Selepas dua hari di Nazca, Katiravan mengembara sejauh 220 km ke Paracas, di mana beliau melihat Garisan Nazca dari menara pemerhatian berhampiran dengan hanya 2 sol (RM2.20), sebelum menginap di hostel tempatan berhampiran pantai.

“Di Paracas, saya menjelajah Islas Ballestas, gugusan pulau berbatu yang terkenal dengan formasi batuan yang indah, serta anjing laut dan penguin yang mendiami kawasan itu, semasa lawatan menaiki bot selama dua jam,” katanya.

 

Pengembaraan di Lima: Budaya, Sejarah, dan Ketenangan

 

Pada 23 September, Katiravan meneruskan perjalanan ke ibu kota Lima, di mana beliau menghabiskan lima hari berikutnya.

“Tiada tol untuk motosikal, dan cuaca sejuk merupakan perubahan yang menyegarkan, dengan suhu sekitar 15°C,” katanya.

Pada 26 September, Katiravan meluangkan masa untuk meneroka budaya tempatan, melawat Museo de Sitio Pucllana, sebuah muzium arkeologi yang terletak di tengah-tengah bandar yang mempunyai piramid dan memberi gambaran tentang tamadun purba Peru.

“Muzium yang dibuka pada 1984 ini menyimpan koleksi artifak budaya daripada penggalian arkeologi yang dilakukan sejak 1981 di bawah Projek Penyelidikan, Pemuliharaan, dan penambahbaikan Huaca Pucllana,” kata Katiravan.

Katiravan juga melawat kuil Hare Krishna yang berdekatan Iskcon Miraflores sebelum menyatakan bahawa Lima, walaupun saiznya besar, mengalami hujan yang sangat sedikit dengan hujan lebat terakhir berlaku pada 1971.

 

Pertemuan dengan Duta Besar

 

Keesokan harinya, beliau bertemu dengan duta besar Malaysia yang baharu ke Peru, Ahmad Irham yang baru dilantik dua hari sebelum itu.

“Kami menanam sebatang pokok di kedutaan dengan Setiausaha Kedua Syaifulludin Mahamad Ayub dan Pembantu Peribadi kepada Duta Besar, Hafis Hanapi juga hadir.

“Selepas menanam pokok, Syaifulludin membawa saya ke rumahnya, di mana isterinya Amirah menyediakan hidangan lazat yang termasuk ‘Ayam Asam Pedas’, ikan goreng, telur, sayur-sayuran, buah-buahan, dan nasi, dan saya mendapati makanan itu sangat enak kerana menyukai masakan Melayu sejak kecil,” katanya.

 

Menuju ke Chimbote & Chiclayo

 

Selepas menghabiskan lima hari di Lima, Katiravan menuju ke Chimbote, 440 km di utara ibu negara, pada 28 September.

“Walaupun polis Peru pada mulanya menyatakan bahawa nombor plat Malaysia tidak dibenarkan, saya menjelaskan situasi saya dengan menyediakan dokumentasi yang diperlukan.

“Saya menunjukkan dokumen yang dikeluarkan oleh Aduana (Kastam) di sempadan, yang menyebut nombor plat Malaysia, bersama lesen memandu Malaysia saya, dan semuanya baik-baik saja,” kata Katiravan.

Beliau menginap di Paris Senlis Hostel Plus dengan kos US$29.20 (RM120) semalam, menikmati cuaca sejuk dengan suhu menurun hingga 12°C.

Semalam, Katiravan tiba di Chiclayo selepas perjalanan sejauh 340 km, tiba pada 3.30 petang. Menurut beliau, jalan ke Chiclayo sedang dalam pembinaan di beberapa kawasan, tetapi perjalanan berjalan lancar.

“Saya menginap di Hotel Zentrico, dengan penginapan termasuk sarapan pagi berharga US$16 (RM73), dan pada sebelah petang, saya bersiar-siar di sekitar bandar sebelum menikmati ayam masam manis dengan nasi untuk makan malam di sebuah restoran Cina tempatan, berharga 20 sol (RM22),” katanya.

Ketika Katiravan meneruskan perjalanannya merentasi Amerika Selatan, beliau bukan sahaja memperjuangkan semangat pengembaraan tetapi juga melambangkan diplomasi budaya, memberi inspirasi kepada orang lain untuk meneroka dunia sambil memupuk pemahaman yang lebih mendalam terhadap warisan Malaysia yang kaya.

--BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan