WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Penggunaan ODS Di Malaysia Menurun 70 Peratus Pada 2023 - Nik Nazmi

11/10/2024 05:25 PM

KUALA LUMPUR, 11 Okt  (Bernama) -- Malaysia telah berjaya mengurangkan penggunaan bahan pemusnah ozon (ODS) sebanyak 70 peratus pada 2023, melebihi sasaran 42.9 peratus.

Ini adalah hasil daripada Malaysia yang telah meratifikasi Konvensyen Vienna untuk Perlindungan Lapisan Ozon dan Protokol Montreal mengenai Bahan-bahan yang Merosakkan Lapisan Ozon pada 29 Ogos 1989.

Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam Sekitar (NRES) Nik Nazmi Nik Ahmad berkata kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif untuk mengurangkan penggunaan ODS, termasuk melarang pengimportan klorofluorokarbon (CFC), halon, dan karbon tetraklorida (CTC) serta memperkenalkan hidroklorofluorokarbon (HCFC) sebagai pengganti CFC dalam industri penyejukan, penyaman udara, dan buih.

“Namun, disebabkan potensi merosakkan ozon, usaha global di bawah Protokol Montreal kini tertumpu kepada penghapusan HCFC untuk menghapuskannya menjelang 2030,” katanya pada majlis pelancaran sambutan kebangsaan Hari Ozon Sedunia 2024, yang diadakan bersempena dengan  Persidangan dan Pameran Antarabangsa Teknologi Hijau dan Produk Eko Malaysia (IGEM) di sini, hari ini.

Nik Nazmi berkata untuk melindungi lapisan ozon dengan lebih berkesan, Kabinet juga telah meluluskan pelan dan strategi bagi mengurangkan hidrofluorokarbon (HFC) di bawah Pelan Pelaksanaan Kigali (KIP) pada 31 Jan tahun ini.

“Ini selaras dengan usaha untuk beralih kepada penggunaan bahan pendingin yang mempunyai Potensi Pengurangan Ozon (ODP) sifar dan Potensi Pemanasan Global (GWP) yang rendah, serta secara beransur-ansur menghapuskan HCFC sambil mengurangkan penggunaan HFC.

“Fasa pertama pelaksanaan Pelan Pelaksanaan Kigali (KIP) bermula tahun ini dengan sasaran untuk mengurangkan penggunaan hidrofluorokarbon (HFC) sebanyak 10 peratus daripada asas menjelang 2029,” katanya.

Sementara itu, menurut Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar Datuk Wan Abdul Latiff Wan Jaffar, Pelan Pengurusan Fasa Keluar HCFC (HPMP) Fasa III akan dilaksanakan tahun ini, yang bertujuan untuk menghapuskan semua penggunaan HCFC di Malaysia menjelang 2030, kecuali untuk peruntukan 2.5 peratus bagi tujuan penyelenggaraan sehingga 2040.

“HPMP Fasa III akan menjadi fasa terakhir HPMP dan akan memastikan penghapusan HCFC secara berkelanjutan di Malaysia, terutamanya dalam sektor penyelenggaraan pendingin hawa dan peti sejuk.

“Komponen utama HPMP III akan memberi tumpuan kepada amalan penyelenggaraan yang lebih baik, latihan yang dipertingkatkan untuk juruteknik dan pegawai penguat kuasa, mempromosikan pemulihan dan pengambilan semula bahan pendingin, mengukuhkan dasar dan peraturan, meningkatkan kesedaran masyarakat, serta penerimaan alternatif yang mempunyai potensi pemanasan global yang rendah,” katanya.

Wan Abdul Latiff percaya bahawa pelaksanaan HPMP III akan mencipta peluang pekerjaan dalam teknologi hijau dan perkhidmatan, termasuk peningkatan kemahiran juruteknik dan pegawai penguatkuasa, sekali gus mempromosikan pertumbuhan ekonomi jangka panjang.

Mengenai IGEM, Nik Nazmi yang ditemui oleh media selepas majlis perasmian itu menyatakan hasratnya untuk melihat IGEM berkembang dengan melibatkan tokoh-tokoh ternama dalam bidang kelestarian dan alam sekitar, sambil mengambil peluang Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN pada tahun depan.

“Ini cabaran saya kepada IGEM supaya kita dapat mengambil peluang kepengerusian ASEAN. Dengan trek rekod IGEM yang sudah 15 tahun dianjurkan, saya yakin usaha ini dapat dilakukan,” katanya.

-- BERNAMA 

 

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan